Apple klar til krig om lytterne: Vil de smadre Spotify?

Kampen om musiklytterne på streaming-tjenesterne er blevet skærpet. Ikke mindst i Norden, hvor den verdenskendte rapper Jay-Z og hans selskab, Project Panther Bidco, netop har annonceret købet af svenske Aspiro, der råder over tjenesterne Wimp og high-definition musiktjenesten Tidal.  

Opkøbet blev annonceret kort efter Sonys udmelding om, at de dropper deres egen musiktjeneste til fordel for et samarbejde med en anden svensk tjeneste, nemlig Spotify. Det giver med ét Spotify en ny kundebase på 64 millioner brugere - alle aktive brugere på Playstation Network.

Men nu begynder også giganten Apple tilsyneladende for alvor at røre på sig i kampen om lytterne på streaming-tjenesterne. Opkøbet af 'Beats' og deres streaming-tjeneste var første skridt, men Apple er efter alt at dømme langt fra færdige endnu.

Det mener tech-journalist og forfatter Morten Bay, der har en klumme i torsdagens udgave af Politiken under overskriften 'Apple gør klar til at smadre Spotify'. Også på recordere.dk behandler han emnet, hvor han skriver:   

- Ud over, at der allerede findes millionvis af iTunes-kunder, der kan konverteres direkte, har Apple angiveligt sat to af musikbranchens tunge drenge til at gøre tjenesten til noget særligt.  

En af dem er den tidligere Beats-direktør Jimmy Lovine, der skal skubbe til forhandlinger om eksklusive aftaler med kunstnere og pladeselskaber.

- Det betyder ikke nødvendigvis, at du ikke kan få adgang til de samme kunstnere på Spotify og Apples tjeneste, men det kan betyde, at Apples tjeneste giver dig en masse ekstra, vurderer Morten Bay videre.

Noget af det 'ekstra' bliver ifølge Tech-spåkonerne en skyhøj brugeroplevelse på den kommende tjeneste, der angiveligt bliver lanceret med en softwareopdatering til iOS ved WWDC i juni, lyder det på rygtebørsen ifølge musikskribenten.