25.000 sagsøger Facebook: Se, hvad sociale medier ved om dig

Du kan se Go' Morgen Danmark på TV 2 PLAY.

I torsdags sagsøgte 25.000 mennesker Facebook for ulovligt at have indsamlet informationer om sine brugere. Men hvis du tror, at du kan slippe for deres overvågning ved at ændre i dine indstillinger på Facebook, kan du godt tro om igen.

Når du opretter dig som bruger på det sociale medie, har du nemlig givet dem tilladelse til, at de må indhente informationer om dig. Og det er ikke bare, hvad du synes godt om, kommenterer og deler, som de følger med i. Det fortæller Nathalie Larsen, som er specialist i sociale medier.

- Når du søger på en person eller kigger i et gammelt fotoalbum, giver du også Facebook data om, at du faktisk er interesseret i personen.

Men det er  ikke kun Facebook, som gemmer på oplysninger om dig. Generelt tjener de sociale medier nemlig deres penge ved at annoncere reklamer, som er målrettet lige præcis dig. Det er derfor, at din profil virker skræddersyet til dig. 

- Det er det, der kan føles uhyggeligt og virke manipulerende. Det er derfor, de sagsøger dem, fordi man faktisk ikke kender de er algoritmer og mekanismer, der ligger bag, siger Nathalie Larsen.

Nedenunder kan du læse, hvordan Instagram og Snapchat også samler oplysninger om dig.

Instagram deler oplysninger med Facebook

Instagram er ejet af de samme, som ejer Facebook, og der foregår en vidensdeling mellem de to platforme. Facebook kan derfor se, hvem og hvad du har kommenteret og syntes godt om på Instagram og bruge det til at vise dig noget af det samme på Facebook. På den måde ser du det, som du er tilbøjelig til at synes godt om.

Som du kan se på billedet nedenunder, kan du i indstillingerne vælge, at du vil dele indholdet på Instagram med dine venner på Facebook.

Snapchat er også uartig

Selvom Snapchat er blevet fremstillet som det medie, der ikke overvåger sine brugere, er det ikke helt rigtigt. Som du kan se på billederne nedenunder, viser mediet nemlig gennem ikoner, hvilke brugere du har sendt mange snaps til, og hvem du ikke har sendt så mange til i lang tid og derfor har brug for at du sender dem nogle flere.

- Det er også et eksempel på, at tjenesten samler en masse data om dig, som de bruger til at få dig til at bruge platformen mere, forklarer Nathalie Larsen.

Du kan høre mere om, hvordan Facebook indsamler information i klippet øverst oppe.