Apps gjorde det let at se boksekamp ulovligt

Så du boksekampen i weekenden? Årtiets mest hypede kamp. Verdensmesterskabet mellem Floyd Mayweather og Manny Pacquiao.

Kampen mellem Mayweather og Pacquiao blev gjort tilgængelig via forskellige pay-per-view-tjenester verden over. I Danmark solgte Viaplay adgang til kampen for 499 kroner, og i USA kunne den købes for 100 dollars (666 kroner) via kabel-tv.

Men mange så med udenom de officielle kanaler, og de to nye tjenester, Periscope og Meerkat, oplevede en momental storhedstid. Det skriver New York Times.

Mobilen deler signalet med resten af verden

Begge apps fungerer på samme måde. Du kan via mobilens kamera sende live, uanset hvor du befinder dig. Det hele foregår gennem app'en og går ud til alle dine følgere på Twitter. 

Via de to tjenester streamede brugere over hele verden kampen. Ulovligt vel at mærke.

Især det Twitter-ejede Periscope har oplevet en massiv omtale i forbindelse med kampen, og firmaet oplyste søndag, at man af rettighedsindehaverne var blevet gjort opmærksom på 66 streams, der viste kampen. Periscope nåede at lukke 30 af dem - resten ophørte, inden firmaet kunne gøre noget.

- Der er nogle ret store interesser på spil. Vi følger naturligvis spændt med i, hvad der sker i USA de her dage, siger Peter Nørlund, sportschef for MTG, der ejer Viasat.

Kunderne vil gerne betale

Vi skal dog ikke forvente at få muligheden for at se kommende, danske kampe via Periscope, mener han.

- Jeg tror, Twitter får visket i øret, at de nok er nødt til at lukke for den slags, og jeg tror ikke, at danskerne i fremtiden får den mulighed, siger Peter Nørlund.

Hos Viasat er der - på trods af opmærksomheden - en hvis ro at spore. For hvem vil overhovedet se et dårligt stream fra en mobil, der optager en fjernsynsskærm?

- Vi oplever, der er en stor velvillighed til at betale for sikkerheden i, at man kan se kampen til ende. Pirateri vil altid være der, men jeg tror, at man også i fremtiden skal ud i internettets mørkere kroge, hvis man vil se ulovlige streams, siger Peter Nørlund.

Periscope vandt kampen

Spørgsmålet er nu, hvilke planer Twitter har for at dæmme op for Periscopes meget nemme deling af materiale, der er beskyttet af ophavsret.

Hos Dick Costolo, administrerende direktør for Twitter, er der ikke den store anger at spore. Efter kampen udsendte han følgende tweet:

("Og vinderen er... Periscope")

En talsmand for Periscope har efterfølgende sagt, at firmaet ikke har intentioner om at deltage i ulovligt aktivitet. Uden at Dick Costolos dog har slettet sit tweet.