Unge læser dobbelt så mange nyheder som tidligere

Højere mobilbrug og mindre tid til tv. Det kommer muligvis ikke som en overraskelse, men nu er det også bevist. Unge mellem 13 og 23 år får deres nyheder fra de sociale medier.

En ny undersøgelse, som torsdag offentliggøres af det Nationale Forskningscenter for Uddannelse og Medier, viser mere end en fordobling af unge, der læser nyheder dagligt. Det skriver dr.dk.

Undersøgelsen bygger på besvarelser i henholdsvis 2010 og 2014.

Kirsten Drotner, medforfatter på undersøgelsen og professor i medievidenskab på Syddansk Universitet, kalder stigningen 'enorm' og peger på Facebook som den primære årsag.

- Det er blevet meget mere tilgængeligt at få fat på nyheder. Unge bruger i højere grad nyheds-apps, siger Kirsten Drotner.

Samtidig deles indhold i højere grad end tidligere. Deling af egne fotos og videoer er steget fra ni til 30 procent. Det er især piger, der står for den største udvikling - fra 11 til 41 procent.

Læser flere bøger

Det er ikke bare korte nyheder i overskriftsform, der tiltrækker de unge. Også gammeldags bøger er der fremgang i - således er tallet for boglæsning gået fra 22 procent i 2010 til 26 procent i 2014.

Til gengæld ser det mere kritisk ud for de traditionelle medier. Det er nu mindre end halvdelen af alle unge mellem 13 og 23 år, der dagligt ser tv, hører radio, taler i telefon og skriver emails.

- De traditionelle medier, tv og radio, er i frit fald, siger Kirsten Drotner.

Unges medievaner

Hurtig, tekstbaseret kommunikation er blevet mere udbredt. Generel brug af sociale medier og brugen af chat er øget på daglig basis, henholdsvis fra 74 procent i 2010 til 88 procent i 2014 for daglig brug af sociale medier, og 45 procent i 2010 til 78 procent i 2014 for daglig brug af chat.

Andele af unge, der dagligt ser tv, hører radio, taler i telefon og benytter email er faldet mellem 7 og 11 procentpoint fra 2010 til 2014. E-maillæsning og -skrivning repræsenterer det største fald i andelen fra 43 procent til 11 procent i daglig brug.

Læsning af bøger og brugen af nyheder er øget i moderat til relativt stort omfang: Boglæsning er gået fra 22 procent i 2010 til 26 procent i 2014, mens nyhedsbrug er steget fra 12 procent i 2010 til 27 procent daglig brug i 2014.

Læsning og brug af information i grupper på Facebook er mest udbredt blandt unge på videregående uddannelse, fortrinsvis korte og mellemlange uddannelser, hvor andelene er helt oppe på 83 procent og 61 procent over for gennemsnittet på 52 procent, der ugentligt benytter denne mulighed på Facebook.

Kilde: dream.dk