Her er tre ting, du ikke vidste om YouTube

Det kan for mange blandt især den yngre generation være svært at huske en tid, hvor YouTube ikke eksisterede.

Imidlertid er det faktisk kun ti år siden, at internettets største videotjeneste først gjorde sit indtog på world wide web. At der er sket meget siden, er imidlertid næppe en overdrivelse.

Vidste du for eksempel, at der i slutningen af 2005 blev vist cirka 8 millioner klip på YouTube hver dag, blot et halvt år efter at tjenesten blev lanceret? Det kan i sig selv være imponerende nok. Endnu mere imponerende er det dog, at siden i dag har én milliard unikke besøg per måned, og at der bliver uploadet cirka 300 timers videomateriale - hvert minut.

TV 2 har her samlet en hurtig oversigt over tre sjove, interessante eller finurlige ting, du måske ikke vidste om YouTube.

1. Mere populær end fjernsynet

Danskerne elsker YouTube. Faktisk så meget, at tjenesten overgår de fleste danske tv-kanaler i popularitet.

Ifølge undersøgelser foretaget af TNT og Consumer Barometer, kan YouTube herhjemme prale af en befolkningsdækning på lidt over 40 procent, med 1,2 millioner danske seere om dagen. Dermed er YouTube den næstmest populære kommercielle tv-kanal herhjemme - kun overgået af TV 2. 

2. Kendismaskinen

Hvis du gerne vil være rig eller berømt, behøver du ikke længere arbejde i årevis for et gennembrud. Du behøver såmænd bare blive populær på YouTube.

Således står tjenesten bag flere verdensstjerner, der alle havde deres spæde begyndelse på videotjenesten. Blandt andet Justin Bieber brugte tjenesten til at dele hjemmelavede sangvideoer, indtil han blev opdaget af pladeselskabet Island Def Jam Recordings.

Blandt de lidt mere obskure berømtheder er amerikanske Antoine Dodson. I 2010 blev han interviewet af en lokal tv-station, efter en mand trængte ind i hans søsters værelse og forsøgte at voldtage hende. Interviewet røg på YouTube og Dodson blev en internetsensation.

Interviewet blev efterfølgende remixet til en sang. "Bed Intruder Song" røg på Billboard Hot 100 hitlisten, og videoen blev desuden den mest på YouTube i hele 2010.

3. 500 års videokiggeri

YouTube kan være en farlig tidsrøver, men det vel er trods alt de færreste, der ligefrem ville bruge flere år på at klikke sig igennem katteklip, Super Bowl-reklamer og selvhjælpsvideoer. 

Ikke desto mindre er det faktisk ikke helt forkert. Ifølge YouTubes opgørelser bliver der nemlig dagligt kigget videoer, for hvad der tidsmæssigt svarer til 500 år i alt. Det giver cirka 100.000 års videokiggeri om året. Tænk lige over dén, næste gang du tænker på at overspringshandle.