Danmark kan stryge til tops i fodbold med gamepad

Verdenskendte stjerner, der bliver stoppet på gaden for at skrive autografer, haller fyldt med tusindvis af hujende tilskuere, og pengepræmier på flere hundrede tusinde kroner.

E-sport er enormt i udlandet, men i Danmark har sporten svært ved at komme uden for teenage-værelserne.

Mandag og tirsdag deltager to danskere ved verdensmesterskaberne i FIFA i München. Lasse Bækkelund står i sin første slutrunde nogensinde, men helt anderledes ser det ud for August Rosenmeier. Han er forsvarende verdensmester, idet han sidste år vandt VM i Brasilien.

Ukendt verdensmester

Alligevel skal August Rosenmeier ikke frygte - eller håbe på - at blive et kendt ansigt i det danske gadebillede. I hvert fald ikke foreløbelig.

- E-sport er faktisk relativt stort i Danmark, hvis man ser på vores størrelse og antallet af spillere. Men det får ikke ret meget eksponering, for medierne viser ikke kampene, siger Morten Skovgaard, redaktør på spilmagasinet Gameplay.

Modsat andre større lande som USA og Sydkorea er der ganske enkelt ikke plads til live-streaming af de store events i dansk tv.

- I USA når man hurtigt en kritisk masse. Der er et utal af tv-kanaler, og det er lettere at nå op på et antal seere, der gør det rentabelt at vise. I Sydkorea har de til gengæld en helt anden kultur omkring spil og leg, end vi kender i vesten. Deres historier er langt mere interaktive, siger Morten Skovgaard.

VM kan bane vejen

Men muligvis kan mesterskaber som det, August Rosenmeier vandt, være med til at sætte e-sport på dagsordenen. 

- Det er lige præcis det, der skal til. Hvis e-sport skal nå ud i fjernsynet, kræver det nogle kendte ansigter og noget historiefortælling. Og så ville det selvfølgelig være rart, om der også kom noget fokus på det fra Kulturministeriets side. Vi har en stærk foreningskultur i Danmark. Det ville også fungere for e-sport, men det kræver selvfølgelig nogle penge, siger Morten Skovgaard.

League of Legends er størst

FIFA er blandt de store publikumsfavoritter i verden, men med 4000 tilskuere til et mesterskab i London i 2012, er der dog et stykke op til de helt store. DOTA 2 har tidligere trukket mere end 10.000 tilskuere til deres turneringer, og i 2014 sprængte League of Legends alle rammer.

Den tidligere VM-arena fra 2002 - 'Sang-am World Cup Stadium' i Seoul - husede det indtil videre største e-sports-event nogensinde. 45.000 publikummer så med på storskærme, mens 27 millioner fulgte med hjemme fra sofaen.

Celebrity-faktor i FIFA

Alligevel kan FIFA noget, som de andre ikke kan, fortæller Morten Skovgaard.

- FIFA er unik, fordi det er lettere at forholde sig til. Det er det eneste af de store spil, der bygger på noget, alle kender i forvejen; fodbold. Og så er det bare enormt effektivt med den celebrity-faktor, der ligger i, at man kan se computerspillerne møde Messi og de andre store stjerner, siger Morten Skovgaard.

Se August Rosenmeier øverst, der fortæller, hvorfor hans chancer har ændret sig en smule, siden turneringsreglerne blev opdateret søndag.