Fra den 1. marts vil indstillingerne på Googles mange tjenester bliver ændret, så de alle fungerer under samme login. Det betyder, at de ændringer du eksempelvis gør på Gmail også gælder for Youtube, Google+ og Google Maps.

Det er jo ganske smart at tænke på, hvordan tingene fungerer sømløst ind over hinanden, så man på den måde er én og samme person afhængigt af tjenesten du bruger. Google fremhæver blandt andet hvordan det hjælper søgninger, da Google kender til dine præferencer, men den vil også gøre Google Ads mere præcis i sin henvendelse.

LÆS OGSÅ: Google+ rammer 90 mio, alligevel indfører Google tvang

Det er dog allerede til dels gennemført i dag, hvis man eksempelvis logger ind gennem iGoogle. Her får man automatisk også adgang til de andre Google-tjenester som man bruger, men man behandles stadig individuelt på de forskellige tjenester, og hvis der skal ændres i privatindstillingerne, kræver det at du gør det på dem hver i sær.

Googles bryder egen 'Don't Be Evil'-regel

Google mener selv, at det har langt flere fordele end ulemper, at være samlet under samme indstillinger. De har levet et eksempel, hvor Google med de nye indstillinger i den nærmeste fremtid kan advare dig, hvis du er ved at blive forsinket til et møde baseret på din lokation, din kalender og trafiksituationen.

yer_embedded&v=KGghlPmebCY" target="_blank">Se videoen om ændringerne

Men det er langt fra alle, der ser sådan på det. Blandt andet har tech-bloggen Gizmodo skrevet et indlæg med titlen: Google's Broken Promise: The End of 'Don't Be Evil', med henvisning til Googles tidligere politik, der hed Don't Be Evil. 

Her fremhæver de blandt andet Googles tidligere regel om at dine private informationer ikke skal ende op som gidsel i form af markedsføring.

Men den nye privat-politik fra Google betyder, at du ikke længere kan forholde dig anonym på Googles tjenester, da den netop er koblet op med dit ansigt (Google+), dit navn (Gmail og Google+), dine præferencer (eks. Youtube) og meget mere. 

Men hvad siger du? Er det så slemt eller kunne det hjælpe på brugervenligheden og i sidste ende faktisk give merværdi?

Mere fra

Web TV