Prøvetur: Elbil fra BMW trykker speederen i bund

Vi har snakket om elbiler i bybilledet i lang tid nu, men uden at gennembrudet rigtig er kommet. Kort før 2013 løb ud prøvede jeg den lille Wolkswagen e-Up, og fornylig havde jeg en kort weekend i selskab med BMWs nyeste i3.

Begge er biler, der fokuserer på den almindelige bilist, og ikke Tesla, der mere henvender sig til et pengestærkt publikum. Men hvor VW e-Up måske ikke havde de største fornyelser i forhold til benzin-udgaven, så har BMW i3 en hel del innovation samlet i en kompakt og meget tiltrækkende udgave.

Om man kan lide designet eller ej, så skiller i3 sig ud i gadebilledet

BMW i3 er for det frøste en miljøforkæmper, som andre bilproducenter kunne lære meget af. De fleste materialer, som bilen er lavet af bæredygtige. Som eukalyptus-panelet på instrumentbrættet eller naturfibre i sidebeklædningerne. Og så kører den som bekendt på ren el. Man får en meget ren samvittighed, når man suser afsted i bilen.

Instrumentpanelet er også ganske anderledes bygget

Et sus fra 0-100 km/t

Og netop suset er overraskende meget til stede i i3. Med en opstart fra 0-100 km/t på 7 sekunder er følelsen af el langt væk. Den kører blødt og dejligt og der er ikke én dårlig ting at sige om selve kørslen.

Man sidder højt, der er masser af plads i kabinen. Selve bagsædet er måske ikke det mest rummelige, og kan være noget besværligt, når man skal have folk ind og ud på grund af bagdøren åbner modsat, så man skal åbne fordøren først. Men selve bagruderne sidder overaskende lavt, så passagerne stadig får et godt udsyn i betragtning af hvor kompakt bilen egentlig er.

En alternativ måde at åbne døre op

Jeg er stor tilhænger af elmotorer – om det sidder i cykler eller biler. Men indtil videre er elmotoren stadig noget udfordret. Og det er den altså også i BMW i3. Bilen kan klare en teoretisk distance på 160 km på én opladning. Det kræver dog tungen lige i munden, ingen tung speederfod og en planlægning. Selv om det kan være en sport i sig selv, at få batteriet til at holde så langt som muligt med den genopladelige bremse, så er det et problem ved længere distancer.

En anden og mere tiltalende udgave

Eksempelvis måtte jeg helt droppe at tage den med på en weekendtur til Sverige, da jeg ikke turde løbe an på, at jeg kunne lade den op på vejen. Samtidig er ladestationerne rundt omkring i landet stadig alt for spredte og for få til at det er helt sjovt, at køre længere i bilen. Man kan jo næsten ikke trykke den af uden at frygte, at man løber tør kort tid efter.

BMW kommer dog også med deres Range Extender-version, der via rigtige gode fradrag og ingen afgifter kommer ned på en formidabel pris på 336.000 kroner. Den har en ekstra lille benzinmotor, der giver batteriet ekstra rækkevidde på op til 300 km. Det bedste af det er dog, at man ikke længere skal være nervøs for at løbe tør for strøm, da der vel altid er mulighed for at få en sjat benzin.

Jeg er fan af BMWs løsning, der blander det bedste fra flere verdener. I sin almindelige i3-udgave er elbilen dog for begrænset til at det helt kan betale sig stadig. Specielt hvis du til tider har brug for at komme lidt længere væk. Men med BMW i3 Rex-udgaven giver hybriden langt mere mening. Her kan man få god samvittighed