Prøvetur: En BMW James Bond burde eje

Tyske BMW har sendt en ny M4 på gaden, der ikke er som de andre vrag derude. Den er vild, den er hurtig og så er den spækket med spændende sager. Vi tog et kig nærmere på den spæde model.

Først lidt om selve bilen. For i den nye udgave af M3/M4 er den gået fra en V8-motor til en række 6’er med to turboer.

Mange har været bange for at det går ud over lyden, og den er da heller ikke helt i klasse med V8’erens bulder og vræl, men den lyder stadig tilpas ond og magtfuld. Især når man starter kareten op om morgenen efter en kold nat, er der lyd for alle pengene.

Selv i modlys ser alt forrygende ud indenfor

Skiftet til turbo har derimod betydet 11 hestekræfter mere (fra 420 til 431) og mere vigtigt 150 Newton-meter mere (fra 400 til 550) og det mærker man tydeligt. Den kaster en tilbage i sædet med samme overlegne fornemmelse som storebror M5, og den gamle M3’er er helt sat af.

Sig hej til en fartbøde

At komme ud at mærke de dynamiske grænser på almindelig dansk vej i M4’eren er imod alle danske trafikregler, men kan gøres over grænsen. Dog er jeg glad for, at testperioden ikke var længere. Det ville blive en dyr fornøjelse.

Jamen hvor er den dog smuk

Jeg nåede en enkel fartbøde, da jeg på overraskende ingen tid nåede op på 60 km/t på en 50 km/t-strækning. Det kunne jeg selvfølgelig have sagt mig selv, og jeg fik som fortjent.

Men der er ingen tvivl om, at den styrer knivskarpt ind i sving uden understyring, og hvis man maser pedalen i kælderen uden den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) slået til, kommer bagenden lynhurtigt ud og laver ballade

Testbilen var udstyret med keramiske bremseskiver i størrelse familiepizza som imponerer med både vedvarende bid og mere vigtigt i normal trafik en god fornemmelse i pedalen. Det ser desuden helt suverænt ud, at de ret åbne 19-tommer fælge er fyldt helt ud med bremseskiver.

Keramiske bremseskive størrelse familiepizza er well done

BMW M4 går 11-12 kilometer på literen hvis man virkelig kører pænt på motorvejen, og når man giver den gas, er resultatet selvfølgelig en del tankbesøg. Igen, det bliver dyrt.

Se op, der er farten

Derudover har M4 en laber Head-up display på forruden, der kan vise hastigheden og navigationen. Så behøver man aldrig at tage øjne fra vejen, men lade dem være klistret til det lille lysende tal foran en.

Kulfiber-tag for at holde vægten nede

Du slingrer ikke sådan lige ud af racer-sæderne

Uden den elektroniske fartbegrænsning ved 250 km/t er den ingen tvivl om, at den ville køre forbi den magiske grænse på 300.

Selv om M4'eren er en coupe er der rimeligt godt plads også på bagsædet selv til voksne mennesker på kortere ture. Skålsæderne fra fronten mangler dog, så man bliver kastet rundt, hvis chaufføren giver gas.

M3/M4 er i øjeblikket den nyeste og uden tvivl den ultimative bil i klassen. Både Mercedes og Audi er sat af, og virker gamle i direkte sammenligning med Bimmeren. Mercedes er dog på vej med AMG-udgaven af deres C-klasse, og sydtyskerne har i modsætning til BMW valgt at beholde V8’eren.

Klæder de fleste veje