Arrige brugere raser over Facebooks køb

Foto: Polfoto

Smid din egen personlige opsparing efter et projekt du personligt synes er spændende og interessant. Og se så kort efter hvordan projektet bliver overtaget af hvad du ser som hovedfjenden nummer ét på nettet. DU har faktisk hjulpet Facebook frem til nye jagtmarker for DINE penge.

Nogenlunde den diskussion ruller i øjeblikket på crowdfunding-sitet Kickstarter efter det tirsdag aften blev afsløret, at Facebook har købt selskabet Oculus VR for 2 milliarder dollar.

Oculus VR smed deres virtual reality-projekt på Kickstarter tilbage i 2012 og fik hurtigt indsamlet over 2,4 millioner dollar fra brugere verden over. Brugere der alle så det spændende og interessant og som gerne ville donere deres egne penge for at se det blive realiseret.

To år efter er selskabet blevet så interessant, at verdens største sociale platform overtager rettighederne.

Negative kommentarer på købet

Der gik da heller ikke mange minutter efter nyheden sprang før det væltede ind med negative kommentarer på Oculus Kickstarter-side.

- Hvad i helvede var meningen med Kickstarter, hvis du sælger ud til en kæmpe virksomhed som Facebook? Det er meget skuffende. Jeg vil ikke længere støtte Oculus Rift på nogen måde, skriver Michael Cooper på projektets Kickstarter kommentarside.

Og flere kommentere på baggrund af chok og mistro til at deres penge i stedet har hjulpet Facebook.

- Wow! Jeg fejlbedømt dig (red. Oculus) ... ked af at høre at jeg faktisk støttede Facebook ... tak for det, skriver Tim Pettigrew.

Minecraft dropper Oculus

Og de første ”ofre” for opkøbet begynder allerede at dukke op, da skaberen bag megahittet Minecraft, Markus Persson, længe havde planer om at lancere spillet til Oculus Rift, nu har trukket det hele tilbage.

Som han skriver på Twitter:

Og på hans blog uddyber han sit valg.

- Facebook er ikke et selskab af græs-rods tech-entusiaster. Facebook er ikke et spil-tech virksomhed. Facebook har en historie af at opbygge brugerantal og intet andet end det. Folk har lavet spil til Facebooks platformer før, og mens det gik meget godt for et stykke tid, blev de fanget i en meget uheldig position, når Facebook sidst ændrede platformen for bedre at skubbe den sociale oplevelse ind, som de forsøgte at bygge, skriver Markus Persson.

Men om de vil det eller ej, har Facebook nu overtaget det mest lovende virtuelle reality-firma for egen vindings skyld. Vi kan kun håbe det bliver godt.

Kilde: Mashable