Banker klar med konkurrent til MobilePay

Nu kan du overføre pengebeløb på din smartphone blot ved at indtaste modtagerens mobilnummer med en betalingsløsning kaldet Swipp, som en række af de danske banker i fællesskab står bag.

Hvis du synes, at løsningen lyder bekendt, er det fordi, at Danske Bank i maj lancerede app’en MobilePay, som er en lignende løsning. Modsat MobilePay er Swipp dog ikke en separat app, men derimod en funktion, som netop er blevet implementeret i en række af de eksisterende mobilbanker.

Hos Jyske Bank, som er en af de banker, der er med i Swipp-samarbejdet, ryster man dog ikke i bukserne over, at Danske Bank kom først med deres løsning og allerede nu har rundet 100.000 brugere, mens app’en bliver downloadet op mod 3.000 gange hver eneste dag.

- Man må give Danske Bank, at de kom ud et par måneder før os andre, så de er jo first-mover, men jeg tror ikke, at det bliver afgørende på den lange bane, hvem der kom først, siger Thomas Nedergaard, der er forretningskonsulent i Jyske Banks afdeling for digitale kunder, til tv2.dk.

- Vores løsning rammer potentielt noget, der minder om 75 procent af sektoren, så de to løsninger bliver nok lige store på sigt. Jeg tror, at danskerne vælger den løsning, som deres egen bank tilbyder.

Bygger pĂĄ to forskellige systemer

Selvom de to løsninger ved første øjekast minder om hinanden, adskiller Swipp og MobilePay sig dog markant fra hinanden på en række punkter. MobilePay kan bruges af alle danskere uanset bank og bygger generelt på en helt anden infrastruktur end Swipp:

- MobilePay bygger på en højere underlæggende prisstruktur end Swipp, fordi det er et betalingskortsystem. Det betyder, at du skal have et kort for at bruge Danske Banks løsning. Det er smart, fordi de så har mulighed for at komme ud til alle. Selvom de har lavet tjenesten gratis her til at starte med, kommer kunderne dog til at betale for systemet på et tidspunkt. Kort er bare en dyr plaform at basere et betalingssystem på, siger Thomas Nedergaard.

- Vi har valgt en løsning, hvor kunderne bare behøver adgang til mobilbanken for at være med. Det er dels billigere for kunderne på sigt, fordi de ikke skal betale for kortgebyrer, og dels har kunderne mulighed for at overføre større beløb – faktisk helt op til 1.500 kroner om dagen, og vi kan hæve beløbet, hvis vi vil. Her har Danske Bank nogle restriktioner med begrænsede beløbsgrænser.

Jyske Bank: Udenlandske løsninger er vores største konkurrenter

At Danske Bank har valgt at stå uden for betalingssamarbejdet og lave deres egen løsning, er ærgerligt, mener man hos Jyske Bank.

- Det er klart en ulempe med to konkurrerende betalingssystemer – især i så lille et marked som det danske. Betaling skal helst være universel, hvor alle kan snakke med alle. Det andet bliver et stort roderi. Teleselskaberne arbejder jo også på en fælles betalingsløsning, som bliver en konkurrent til den finansielle sektor. Det er det eneste rigtige med en fælles løsning fra bankerne, og vi rækker gerne hånden frem til Danske Bank, som vi også har gjort det flere gange før, siger Thomas Nedergaard.

- Men vores største konkurrent er faktisk ikke Danske Bank – men derimod udenlandske løsninger som eksempelvis PayPal og Google Wallet, som kommer til at løbe med alle transaktionerne i fremtiden, hvis vi ikke passer på. Kunderne vil have, at det skal være nemt, og hvis vi ikke leverer det, finder de bare noget andet ude i verden.

Danske Bank har tidligere oplyst til tv2.dk, at de er åbne overfor en eventuel integration af de forskellige mobilløsninger, hvis deres brugere efterspørger det.

Swipp er et samarbejde mellem Jyske Bank, Nordea, Nykredit, Arbejdernes Landsbank, Spar Nord Bank, Sydbank og Lokale Pengeinstitutter. Indtil videre er løsningen gratis, men vil komme til at koste penge senere hen. Jyske Bank oplyser til tv2.dk, at det fra næste år kommer til at koste 25 øre at ’swippe’ hos dem.