Chat-app takker nej til Facebooks 3 mia dollar

Overbossen inden for sociale medier, Facebook har før vist sig, at kunne få deres vilje, så længe de svinger med pengeposen. Sidste år købte de billedtjenesten Instagram for en milliard dollar, og har i dag overtaget tjenesten selv om de lader den kører helt separat.

Samme beløb havde de også tænkt, at der skulle til for at overtage en af branchens helt store fremtidshåb, SnapChat. Kilder oplyser, at Facebook var meget interesserede i at overtage SnapChat for en milliard dollar. Og nu oplyser Wall Street Journal, at Mark Zuckerberg skulle have vendt tilbage med den største pose penge, som Facebook nogensinde har tilbudt for en overtagelse.

Hele 3 milliarder dollar (næsten 17 milliarder kroner) skulle Mark Zuckerberg havde tilbudt SnapChats 23-årige direktør og medstifter Evan Spiegel. Men Spiegel skulle have takket pænt nej tak, skriver WSJ.

SnapChat tror på egne evner

Årsagen skulle være, at SnapChat selv ser et langt større potentiale i deres guldæg. Kilder tæt på ledelsen siger, at man ikke vil godkende en overtagelse før en gang næste år, hvor man håber og regner med, at SnapChat vil være langt mere værd end nu.

SnapChat er en app, hvor brugere kan sende billeder og korte videoer til hinanden, som efter de er blevet set bliver slettet permanent fra mobilen. En app, der er blevet utrolig populær på rekordtid – også herhjemme, hvor de unge har taget kommunikationen til sig.

Facebook skulle angiveligt være så interesseret i app’en, da den fokuserer på kontakten mellem brugerne på mobilfladen. Et sted hvor Facebook oplever stigende indtjening, men hvor de også halter noget bagefter i forhold til sine konkurrenter.

Det store beløb og ikke mindst den iskolde håndtering af SnapChats egen fremtid kommer i kølvandet på Twitters succesfulde børsnotering, der betyder, at Twitter nu er omkring 25 milliarder dollar værd. Mildest talt et højt beløb taget i betragtning af, at Twitter ellers er en urentabel forretning, da den kører uden brugerbetaling eller annoncering.

Kilde: Wall Street Journal