Dansk højttaler-succes indtager Asien

Med en storstilet lancering i Seoul gør den danske audiovirksomhed Libratone nu klar til at indtage Sydkorea, som har verdens største penetration af Android – og det er på trods af, at virksomheden traditionelt kun har fokuseret på Apples AirPlay-teknologi.

DLNA-teknologien er sidenhen blevet en del af de danske lydsystemer, som gør det muligt at bruge produkterne med Android- og Windows-smartphones og –tablets, og derfor giver det nu god mening at satse på det sydkoreanske marked.

- Sydkoreanske forbrugere er nogle af de teknologisk mest velfunderede i verden. De anvender i høj grad deres smartphones og tablets til data-streaming, også når de forbruger musik og film, siger Tommy Andersen, der er Libratones administrerende direktør.

- De er derfor meget interessante for os, idet de repræsenterer en kundegruppe af forbrugere som i forvejen udnytter de muligheder, der ligger i moderne teknologi, og som samtidig værdsætter minimalistisk skandinavisk design.

Android-markedsandel på 90 procent

At Sydkorea er det land i verden med størst udbredelse af Android – hele 90 procent af det mobile marked – kan de lokale elektronikvirksomheder som Samsung og LG, der dominerer det sydkoreanske marked, tage en stor del af æren for.

- Samsung og LG vinder i øjeblikket markedsandele verden over, og det er derfor naturligt for os at udnytte de nye muligheder, der ligger i disse ændringer, og introducere vores højttalere i et Android-domineret land som Sydkorea, siger Tommy Andersen og understreger, at Libratone har store forventninger til salget på det sydkoreanske marked.

Virksomheden starter ud med 50 forhandlere, primært orienteret omkring Seoul og det berømte Gangnam-område.

- Sydkoreanernes umiddelbare reaktion på vores produkter har været overvældende positiv, og det ser vi som et tegn på, at markedet er klar til at tage i mod de produkter, vi kan tilbyde.