Dansk Supermarked åbner for betaling med mobilen

Mobiltelefonen er for mange efterhånden en af de vigtigste livliner til nettet, banken - og måske også til indkøbene i nær fremtid.

Dansk Supermarked vil nu give kunderne mulighed for at slukke kaffetørsten i Bilka og Salling med betaling fra mobiltelefonen.

Det er i samarbejde med Danske Bank, at kunderne kan betale med MobilePay. Og på sigt er det planen, at man også kan klare de daglige indkøb med mobilen i alle dagligvaregigantens butikker: Netto, Føtex, Bilka og Salling.

Danske Bank for nylig lavet mulighed for, at en række af mindre virksomheder kan bruge deres form for mobil betaling. Og det forventes at mindst 2.000 erhvervsdrivende vil benytte løsningen, inden året er omme. MobilePay kan benyttes af alle uanset bank.

- Når 1,2 millioner danskere allerede har MobilePay i lommen og aktivt benytter løsningen som betalingsmiddel, så skal vi selvfølgelig stille den mulighed til rådighed, siger Jørgen Klüwer, e-commerce direktør i Dansk Supermarked i en pressemeddelelse om samarbejdet.

I første omgang bliver det dog kun i de syv Starbucks-kaffebarer i Bilka og Salling, man kan betale mobilt.

- Vi begynder i det små, og gør os erfaringer og lytter til kunderne undervejs. Mobilbetaling udvikler sig med lynets hast, og på sigt er der ingen tvivl om, at mobiltelefonen bliver central i betalingen både i vores fysiske butikker og online, siger Jørgen Klüwer.

Kim Fuglsang Kristoffersen, der er chef for forretningsudvikling i Danske Bank, siger, at nogle har været skeptiske over for mobilbetaling i større butikker.

- Men vi er ret sikre på, at hele detailhandlen om få år har indført mobilbetaling med adskillige tilkoblede intelligente muligheder. Det kommer til at gå hånd i hånd med dankortet, som fortsat vil være en central del af betalingsmønstret herhjemme, siger han.

Dansk Supermarked har mere end 1.300 butikker i fire lande og næsten to millioner kunder.

/ritzau/