Dansk taxa-app: Vi er blevet truet ud af Aarhus

Foto: Drivr

Indtoget på det aarhusianske marked blev en særdeles kort fornøjelse for den danske app Drivr, som lancerede taxakørsel i Danmarks næstestørste by fredag.

Firmaet bag taxa-app’en, som tidligere hed Click A Taxi, har nemlig allerede trukket stikket.

- Vores chauffører er blevet fulgt rundt i byen og chikaneret. Situationen blev søndag eftermiddag så anspændt, at vores chauffører måtte stoppe kørslen i Aarhus, står der i en mail, som Drivr har sendt til sine brugere i både Aarhus og København.

Medstifter af Drivr, Nikolaj Køster, uddyber over for tv2.dk:

- Stemningen er blevet for ubehagelig, og det er ikke det værd. Hvor gerne vi end vil tilbyde vores service i Aarhus, så er lanceringen nu sat på pause. Vi skal ikke udsætte chauffører fra en lille landtaxa-virksomhed – som i øvrigt gerne vil og har lov til at køre vores ture – for chikane ved at sige, at de bare skal fortsætte kørslen, siger han og tilføjer, at det er op til de involverede chauffører at anmelde chikanen til politiet.

Drivr samarbejder med det københavnske taxaselskab Taxi 4x27, der har bestillingskontor og licens i København. Chaufførerne var decideret bange, da de bevægede sig rundt i de aarhusianske gader i weekenden, fortæller Taxi 4x27s direktør.

- De fortæller, at de blev forfulgt af biler fra Aarhus Taxa og Dantaxi. De parkerede tæt på dem, skulede ad dem, gav dem fingeren og rystede knyttede næver mod dem. Chaufførerne følte sig utrygge. Det var ubehageligt for dem. Det er jo ingen sag at finde ud af, hvor de bor privat, siger Thomas R.B. Petersen til Århus Stiftstidende.

Tv2.dk har forsøgt at få uddybet episoderne fra chaufførerne selv, men de ønsker ifølge en af deres kolleger i samme virksomhed ikke at medvirke.

LÆS OGSÅ: Taxakrig: Taxaselskab og app slås om kunder

Hos Dantaxi tager administrerende direktør John Lindbom, der også er formand for Dansk Taxi Råd, afstand fra chaufførernes påståede metoder.

- Jeg er ikke bekendt med, at chauffører fra Dantaxi har chikaneret og opført sig truende. Men hvis der har været chikane af nogen som helst art fra taxakolleger, er det selvfølgelig meget uhensigtsmæssigt, siger han til tv2.dk.

- Vi er ikke bange for konkurrence, og selv hvis vi var, skal man jo ikke ligge og genere nogen.

Hos Aarhus Taxa tager man også skarpt afstand fra chikanen, og her har talsmand Ulrik Fredensborg ifølge Århus Stiftstidende meddelt samtlige chauffører, at den slags er bandlyst.

- Jeg håber, at Taxi 4x27 vil politianmelde det, de har været ude for, så vi kan finde ud af, hvem der stod bag, siger han til den lokale avis.

Hverken han eller kollegaen fra Dantaxi mener, at Taxi 4x27 – og dermed Drivr – konkurrerede på lovlig vis i den jyske by.

Drivr drev kørslen i Aarhus via Taxi 4x27s københavnske licens. Det betyder med andre ord, at Drivr-kunder i Aarhus, der ’klikkede’ en hyrevogn via Drivr-app’en, bestilte den gennem bestillingskontoret i København.

Et lille taxaselskab i Aarhus' nabokommune Favrskov, som Taxi 4x27 og Drivr har lavet en aftale med, leverede vognene.

- En vognmand fra Favrskov Kommune, må ikke søge hyre i en anden kommune end den, hvor han har sin taxatilladelse. Han må gerne hente en kunde inde midt i Aarhus, men så skal kunden køres til hjemkommunen igen – han må ikke køre lokale ture inde i Aarhus. Sådan er lovgivningen, siger John Lindbom fra Dantaxi.

Folkene bag Drivr er uenige. Medstifter Nikolaj Køster mener ikke, at deres praksis er i strid med loven.

- Vi må ikke samle folk op på gaden, men vi må godt køre en kontortur, hvor folk har oprettet sig som bruger hos Drivr og bestilt en taxa. Der er også flere tidligere sager om kørsel mellem kommunegrænser i byretten og landsretten, som understreger, at det er lovligt, det vi gør. Vi har tjekket op på det, inden vi lancerede. Var det ulovligt, gjorde vi det selvfølgelig ikke, siger han og tilføjer, at firmaet ikke har tænkt sig at kaste håndklædet i ringen:

"Skolegårdsspytteri er ærgerligt"

- Vi skal selvfølgelig nok få lanceret Drivr i Aarhus på et eller andet tidspunkt - måske om en måned eller to - ligesom der også kommer andre konkurrenter. Det kan man ikke dæmme op for. Det er fint med en debat om, hvordan taxakørslen skal foregå i Danmark, men det er ærgerligt, at det er sådan noget skolegårdsspytteri, der har afgjort, at vi skal stoppe nu.

Drivr har nu startet en digital underskriftsindsamling for at vise politikere og myndigheder, at der ikke bare er tale om "en fiks ide”, men at kunderne efterspørger firmaets service.