Dansk webshop: Vi vil sende før du køber

Amerikanske Amazon har indsendt et patent, der gør det muligt for dem, at sende varer ud til kunden inden de overhovedet har valgt at skulle købe varen. Det er ud fra konceptet om Big Data, hvor alt hvad vi laver, gør, spiser, køber, ser, overvejer, ønsker os og så videre bliver indsamlet på nettet. Ud fra al den information, vil de kunne fastslå hvad bestemte kundegrupper vil have.

Det skyldes, at kunder som udgangspunkt er meget forudsigelige, mener Jacob Risgaard, der er stifter og medejer af webshoppen Coolshop.com.

- Selv om vi som kunder ikke kan lide at blive kaldt forudsigelige, så er det hvad vi er. Man kan sammenligne det med at lave exit polls. Ud fra bestemte spørgsmål og svar, kan man nogenlunde bestemme hvad personen vil stemme, og på samme måde kan man nogenlunde bestemme hvad visse folk interesser sig for og dermed købe, forklarer han.

Kan blive en realitet snart

Og ideen om at sende varer ud inden de er købt ligger ikke fjernt hos Coolshop, anslår Jacob Risgaard.

- Man kunne sagtens forestille sig, at det ville være noget vi kiggede på inden for en nær fremtid. Vi har netop købt en ny og meget dyr løsning, der indsamler disse data om folk, for dermed at kunne give vores kunder en bedre købsoplevelse, fortæller han og forklarer en ny løsning de åbner op for den første uge af april.

Her vil kunder af Coolshop kunne tilmelde sig en løsning kaldet Coolshop Premium, hvor man vil kunne få målrettet information blandt andet med direkte dialog sammen med priser, der skulle ligge tæt på indkøbspriser, ifølge Jacob Risgaard. Løsningen skulle give Coolshop mere loyale kunder, der igen vil kunne hjælpe med en bedre forståelse af hvad det er kunderne vil have og hvad kunderne vil købe.

Og netop abonnementsløsninger ser Jacob Risgaard som den mest oplagte måde at sende varer på, før kunden egentlig har købt dem.

- Det skal jo selvfølgelig være produkter, der passer til personen, ellers føler kunderne blot at det bliver uhyggeligt, fortæller han afsluttende.