Danske Bank forbedrer sikkerheden på deres app

De svenske myndigheder mener, at det er for nemt at udnytte følsomme og meget personlige oplysninger fra din bankkonto, hvis en person blot har adgang til personnummer og den fireciftrede pinkode.

Dine penge er i sikkerhed, men oplysninger som løn, betalte regninger og andet er nemme at tilgå med bankernes såkaldte konto kig-løsninger, der ikke behøver mere verificering end personnummer og pinkode.

Kigger på en ny løsning

Danske Bank er dog selv overbeviste om at de har en sikker nok løsning på deres app, selv efter det svenske datatilsyn helt har overvejet at forbyde deres bank-app i Sverige sammen med Nordea og Handelsbanken.

- Vi tager selvfølgelig en henvendelse fra myndighederne alvorligt og vil samarbejde om at finde en fælles løsning. Med tre års erfaring for vores løsning mener vi dog, at den er sikker nok, men det kan være de har en pointe og der findes en mere sikker måde at gøre det på, siger Jesper Nielsen, der er vicedirektør i Danske Bank, til tv2.dk.

Han vil ikke afslå, at det betyder en ny løsning, der muligvis kan betyde en mere kringlet måde at logge ind på for de danske brugere.

- Som udgangspunkt vil vi helst køre samme løsning i alle landene, men lige nu ved vi ikke om det er et specifikt problem i Sverige, og man så kan lave en løsning der, siger Jesper Nielsen.

Både Nordea og Handelsbanken har foreslået at brugerne bliver begrænset, så man kun kan logge ind på en enhed, mens Danske Bank er kommet med til forslag om at bankerne nemmere skal kunne genkende den enkelte bruger. Indtil videre har datatilsynet i Sverige kun sagt god for den første idé.