Danske Bank har stor succes med mobilbetaling

Danske Banks mobilbetalingsløsning MobilePay er på kort tid blevet en bragende succes. I hvert fald er danskernes interesse for den nylancerede app stor.

Hele 100.000 gange er MobilePay nemlig blevet hentet ned fra App Store og Google Play siden 7. maj, hvor den blev frigivet. Det må siges at være lidt af en bedrift, og hos Danske Bank kan de da heller ikke få armene ned.

- Det er super godt og langt over forventning. Udviklingen i antal downloads er dobbelt så hurtig, som dengang vi lancerede mobilbanken for to et halvt år siden. Vi havde også håbet på, at det ville blive en succes og har brugt tid på at kigge på, hvad andre har lavet, samt snakket med kunder om, hvad de har behov for, siger Peter Trier Schleidt, der er it-direktør i Danske Bank, til tv2.dk.

Han fortæller, at der lige nu er 2-3.000 nye downloads af MobilePay-app’en hver eneste dag, mens antallet af registrerede brugere forventes at ramme 100.000 i næste uge:

- Vi har lavet en løsning, der er til alle danskerne, og det tror jeg gør en forskel. Den anden ting er, at vi har gjort det nemt at komme i gang. Når du første gang overfører penge til en person, får vedkommende en sms og kan i løbet af to minutter registrere sig med telefonnummer og oplysninger om konto og kort. Det gør, at der ikke er særlig mange, som falder fra i processen fra download til registrering.

Betaling via Facebook og i butikker?

It-direktøren oplyser samtidig, at der er masser af muligheder for at udvikle MobilePay-løsningen i fremtiden.

- Vi lancerer snart en Facebook-kampagne, hvor vi spørger brugerne, hvordan løsningen skal udvikle sig – skal man eksempelvis kunne betale i butik, via email eller på Facebook? Lige nu har vi en beløbsgrænse, og det kunne jo være, vi skulle arbejde på at gøre større betalinger mulige. Der er masser af muligheder, det er bare et spørgsmål om at vælge. Vi har god dialog med kunderne, og det er fantastisk, at de kan være med til at udvikle vores produkter, siger Peter Trier Schleidt.

Danske Bank kan i den grad mærke, at udviklingen på de mobile platforme går stærkt. De har nu lige så mange mobile kunder som netbank-kunder, mens kunderne 19 ud af 20 gange vælger at bruge den virtuelle bank i stedet for den fysiske.

Med MobilePay installeret på mobilen er det muligt at overføre penge uden at kende modtagerens kontonummer. Løsningen er et smart alternativ til kontanter - eksempelvis hvis du skal dele regningen for en middag med en ven.

En række andre danske banker, herunder blandt andre Nordea, Sydbank og Jyske Bank, arbejder lige nu på en fælles mobilbetalingsløsning, Swipp, som forventes at blive præsenteret inden for kort tid. Også teleselskaberne har tidligere annonceret, at de efter sommer kommer med en form for betalingsløsning.

- Vi har en del ekspertise i forhold til mobilløsninger – vores kunder er glade, og vi har vundet priser for brugervenlighed og design. Nu må markedet afgøre, hvilken løsning der er den bedste. Hvis kunderne eksempelvis ønsker, at de forskellige mobilløsninger kan integreres i hinanden, er vi også åbne over for det. Men med næsten 3.000 nye downloads om dagen af MobilePay, skal de andre være hurtige, siger Peter Trier Schleidt.