Danske Youtube-stjerner tjener millioner på slikhår

På trods af det mere danskklingende navn Slikhaar TV har brødrene Rasmus og Emil Vilain Albrechtsen fået skabt sig et internationalt ry gennem et hav af videoer på Youtube. Deres mest populære er set over 4,4 millioner gange og er en tutorial af hvordan man laver en frisure som Christiano Ronaldo.

Med en gennemsnit på omkring seks videoer om måneden har Youtube-kanalen Slikhaar TV fået sig en solid abonnementsskare, der gør dem til en af Danmarks største af slagsen. Selv bruger de den som en alternativ markedsføringskanal af deres hårprodukter.

Youtube er omdrejningspunktet i forretningen

- Vi begyndte først at bruge Youtube som et sted til blot at lagre vores videoer, som blev lagt på vores egen webside. Men vi fandt hurtigt ud af, at de fleste visninger på videoerne kom fra Youtube selv, og så fokuserede vi i stedet på at lave konkret indhold til vores egen kanal, og i dag er Slikhaar TV på Youtube omdrejningspunktet for vores forretning, forklarer Rasmus Vilain Albrechtsen, og fortæller, at det samtidig har været vinduet til det internationale marked.

- Vi har måtte målrette vores kommunikation til engelsk og i dag er 3-4 procent af vores salg også kun fra Danmark, resten er udlandet, fortæller han.

Og med en omsætning på omkring 100.000 euro om måneden (godt 750.000 danske kroner), hvor 4.000 euro (ca. 30.000 kroner) stammer fra månedlige Youtube-annoncer, har hele Slikhaar-forretningen det forrygende.

Vigtigt at det ikke var en tv-shop

For brødrene og forretningspartnerne har det været vigtigt, at Youtube-kanalen ikke var en tv-shop, hvor det handlede om at sælge produkter.

- Videoerne er ikke kun en form for undervisning, men også en livsstil og det er dét folk vender tilbage til for at se og være en del af. Vi skaber en personlig relation. Vi giver folk en interesse i hårmoden og gør derigennem også opmærksom på vores egne produkter, fortæller Rasmus Vilain Albrechtsen.

Slikhaar’s fremtidige planer er at udvide forretningen og om muligt også at åbne flere hårsaloner. Gerne varme steder som eksempelvis Hollywood, foreslår Rasmus Vilain Albrechtsen, der også tænker på deres fremtidige videoer.

- Palmer gør det generelt rigtig godt på videoer. Der er altid noget i vores videoer, som skal skabe en positiv stemning, og et varmere klima ville være en rar ting, joker han.

Du kan følge Slikhaar TV her.