Danskerne vil have smarte fladskærme

Den store forbrugerelektronikmesse for branchen i Las Vegas i begyndelsen af januar er år efter år et godt billede på, hvad der vil hitte hos forbrugerne – og oftest er det fladskærmen der er helt i centrum.

Og det havde den danske brancheforening for forbrugerelektronik da også fokus på, da de fremviste deres nyeste undersøgelse baseret på salg til butikkerne i 2013.

Selv om salget stadig ikke er så prangende, som det var op til det analoge sluk i 2010, så er den drastiske udvikling stoppet noget, skønner BFE, der skønner at, der vil være solgt 500.000 fladskærme i 2013 i forhold til 530.000 solgte i 2012.

- Vi ser stadig at danskerne vil have større og større skærme – dem har de åbenbart stadig plads til, fortæller BFEs direktør Laila Kelp Rasmussen, og viser tal på, at de seneste tre år har danskernes behov for større fladskærme steget, hvor specielt skærme over 42-tommer hitter i butikkerne.

Mere og smartere indhold

Men det handler ikke længere kun om fladskærmen, men også hvad den kan tilbyde af indhold, hvor specielt de såkaldte smart tvs længe har kunne levere indholdet, men endnu ikke har slået igennem da blandt andet brugervenligheden har manglet noget.

- Men her tror vi på, at danskerne i 2014 vil tage smart tv til sig, og det vil betyde, at de ville skulle have et nyt fjerrnsyn, fortæller Laila Kelp Rasmussen, der samtidig påpeger, at det største antal solgte fladskærme i dag allerede er smart tvs.

Meget kunne da også tyde på, at fladskærmsproducenterne har taget sig sammen og leveret bedre og mere gennemtænkte platforme til smart tvs. Blandt andet LGs nye WebOS, der er én af de helt store nyheder her på CES i Las Vegas. Men Stofas tekniske chef, Thomas Helbo er dog ikke helt enig i, at det er smart tv, der er afgørende for valg af ny fladskærm.

- Vi ser en række punkter, som køberen fokuserer på, når der skal købes ny fladskærm. Blandt andet er det vigtigste pris, så garanti, størrelse, HDTV og helt nede på en trettende plads kommer om fladskærmen har apps og internetfunktionalitet, fortæller Thomas Helbo, der ikke mener, det vil ændre sig meget i 2014.

Men der er også andre tendenser inden for fladskærme, som den nye skærmstandard, Ultra HD. Brancheforeningens undersøgelse skønner, at der er solgt 2.000 af de nye UHD-fjernsyn, mens det i 2014 vil stige til 40.000 eksemplarer, der svarer til små 8 procent af markedet.