Defekt mobiltelefon: Kender du dine rettigheder?

Tilbage i januar oplevede en lang række danske forbrugere, at plastikrammen på deres nyindkøbte HTC One mini-smartphone flækkede uden åbenlys grund. Kender du dine rettigheder, hvis der opstår lignende skader på din mobil? Foto: Privat/Bo Hylsebeck

Er uheldet ude, og du taber din mobiltelefon ned i bølgen blå på strandturen, hænger du selv på udgiften for en eventuel reparation. Det er de fleste danskere formentlig klar over.

Men mange danskere er derimod usikre på deres rettigheder, hvis knappen på deres nye smartphone pludselig ikke virker, eller de opdager andre fejl, som de ikke selv er skyld i.

Det viser en undersøgelse blandt 1.040 mobiltelefonejere, som analyseinstituttet Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Og der er god grund til at sætte sig ind i reglerne for defekte telefoner, forklarer Camilla Hesselby, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen:

- Man kan ganske enkelt spare både penge og tid på at kende sine rettigheder. For eksempel er der mange, der ikke ved, at de ofte kan få pengene tilbage, hvis en mobiltelefon gentagne gange skal repareres på grund af fejl, som sælgeren har ansvaret for, siger hun i en pressemeddelelse.

Købeloven giver dig som forbruger to års reklamationsret til at klage over fejl og mangler ved en vare, du har købt.

Mens langt de fleste ved, at de skal henvende sig til forhandleren og ikke producenten, hvis mobilen går i stykker i reklamationsperioden, ved over 60 procent af de adspurgte ikke, at forhandleren kun har et til to forsøg til at reparere en mangel ved telefonen.

Det er således en klar misforståelse, hvis forhandleren eksempelvis påstår, at den har ret til at reparere tre gange, før der eventuelt udleveres et nyt produkt.

Over 40 procent af de adspurgte er heller ikke klar over, at Forbrugerklagenævnets praksis siger, at det i langt de fleste tilfælde, hvor kunden skal undvære sin mobiltelefon, er rimeligt, at telefonen bliver repareret inden for cirka 14 dage.

Lidt færre tror fejlagtigt, at de automatisk har krav på lånetelefon, mens reparationen står på.

Undersøgelsen viser også, at knap 37 procent ikke ved, at sælgeren kun må opkræve et gebyr (af en rimelig størrelse) for at undersøge telefonen, hvis fejlen ikke er omfattet af reklamationsretten, og kunden på forhånd har accepteret gebyret.

Vil du vide mere om dine rettigheder i forbindelse med køb, kan du downloade Forbrugerrådet Tænks app 'Købeloven - Kend din ret', som findes til iOS og Android.