Derfor er der milliardkrig om SnapChat

En enkel lille app er i øjeblikket genstand for stor opmærksomhed både for pressen, men også for de store konkurrende selskaber som Google og Facebook. Forleden kom det frem, at Facebook var mere end villig til at overtage SnapChat for 3 milliarder dollar, skrev Wall Street Journal, og i dag er det så kommet frem, at Google åbenbart også havde vist interesse.

Men her skulle de havde tilbudt en hel milliard dollar mere, der svarer til samme beløb som Facebook brugte til at købe hele Instagram sidste år. Men også de fire milliarder dollar fra Google, skulle SnapChats 23-årige medstifter og direktør Evan Spiegel have takket nej tak til.

Men hvad er det, der er så interessant for selskaberne? SnapChat er i øjeblikket en ren gratis tjeneste, de har ingen indtjening fra annoncer og der er ikke noget på vej af den art, ser det ud til.

Vigtigt for Facebook

For Facebooks vedkommende kan der ligger nogle strategiske tanker bag. Facebook åbnede i 2008 og har siden været midtpunkt for billeddeling, og har set ideen i at fokusere på større billeder, billedmapper og lignende. Derfor købte man Instagram, da de tog fart med billeddeling, og derfor kunne man også være interesseret i det næste skridt, den 1-1 kommunikation, man får med SnapChat.

Men selv om SnapChats grundprincip ligger langt fra Facebooks, at dele indhold med mange, så rammer SnapChat den helt rigtige målgruppe for Facebook – det er måske også netop på trods af at det ligger så langt væk fra Facebooks grundprincip, at de unge vælter til. Her kan de dele indhold med den enkle uden at frygte, at det kan deles med alt og alle efterfølgende.

Men Facebook har mere besvær ved at ramme den yngre målgruppe i øjeblikket, der mere tyer til chat-apps, hvor de kan kommunikere i fred. De har prøvet at gøre noget for dem med Facebook Messenger, en enkeltstående chat-app, men Facebook kigger stadig sultent efter SnapChat fornyelse og nytænkning.

Google vil beholde den som en separat app

Samtidig har Google haft samme rejse den seneste stykke tid. De har længe kæmpet hårdt for at få fodfæste i social medie-land med blandt andet Google+, og ved at opkøbe SnapChat, men stadig holde den som sin egen app, ville de kunne udvide tjeneste-parken, de har fået opbygget med eBay, Youtube, Gmail, Hangout og alle de andre. Og i dét billede er 4 milliarder egentlig ikke meget.

Men er det overhovedet det værd?

Her kan man så stille spørgsmålstegn om ikke budkrigen er skudt over hovedet på de store tjenester. Der er ingen tvivl om, at man hos SnapChat klapper sejrrigt i hænderne, men hvis eksempelvis Facebook fik succes med at opkøbe SnapChat, ville hele ideen falde hårdt til jorden.

Så ville de mange millioner daglige brugere pludselig se, at deres eget lille lukkede univers, ville have potentiale til at blive delt på en platform, de egentlig ikke ville have noget med at gøre.

Facebook og Google kan ende som tabere

Og Mark Zuckerberg har gennem tiderne ikke vist sig, at være den mest følsomme overfor private billeder, som flere Facebook-brugere også har klaget godt og grundigt over. Sat sammen med en tjeneste, der netop fokuserer på det private i billederne, så kunne det blive en farlig kombi.

Google er ligeledes ikke kendt for at holde på privatlivets grænser på bedst mulig vis, men en konklusion om, at SnapChat med et trylleslag ville blive ændret til Googles eller for den sags skyld Facebooks vilkår, er at tage munden for fuld.

Endnu ved ingen hvad tiden vil bringe, hvor SnapChat vil ende eller for hvilken sum, de ville blive opkøbt. Men for SnapChats egne brugere, kunne det bedste udfald tænkes at være, at de ikke blev solgt og at de holdt på deres egne principper mange år endnu.

Foreløbig er SnapChat selv overbeviste, at de har nøglen til den nære fremtid inden for sociale medier, og med 350 millioner daglige billeduploads i dag, kunne man godt forestille sig, at der er meget mere i vente, og at Google og i den grad Facebook meget vel kan ende som de helt store tabere, hvis ikke de får succes med et opkøb.