Derfor hader du dit teleselskab

Foto: Scanpix

Tilbage i 2012 oplevede Telenor et af deres værste brandingkatastrofer på Facebook, da et vredt indlæg på deres egen Facebook-side fik flere tusinde likes. Og generelt giver vi meget gerne vores frustrationer til kende, når snakken falder på teleselskaberne.

Og det skyldes flere grunde, fortæller teleanalytiker Torben Rune, direktør for Netplan.

- Det er generelt vores skuffede forventninger, der gør os stiktossede. Vi har til tider brug for nogle services og tjenester, som vi af flere årsager måske ikke får. Vi får så i stedet lov til at vente i kø, når vi ringer og klager og ofte er der store problemer med dækningen, fortæller han.

Og det passer helt overens med Telenors egen undersøgelse foretaget af Epinion. Her er det netop tre aspekter, der gør sig gældende, når vi bliver skuffede over teleselskaberne. Vi er bitre over manglende dækning, dårlig service og en alt for uoverskuelig tilgang til hvad selskaberne egentlig tilbyder.

For dårlig dækning

Undersøgelsen slår fast, at næsten halvdelen af alle danskere (47 pct) har oplevet såkaldte huller i dækningen, og 1 ud af 4 danskere, mener generelt, at dækningen er for dårlig i Danmark.

- Problemet med dækningen har flere sider. Et er når vi oplever dårlig dækning langt ude på landet, men nu oplever vi også oftere ringe dækning inde i byerne. Der er for mange kunder, der nu skal deles om ressourcerne, siger Torben Rune, der i stedet efterspørger en 100 procent dækning over hele landet, så det ikke længere bliver en konkurrenceparameter for selskaberne.

- Det kan jo ikke være rigtigt, at man stadig i dagens Danmark kan opleve huller og steder, der slet ikke har nogen dækning. Det burde for længst have været løst, siger han.

For ringe service

Samtidig er service også et aspekt, der kan gøre os godt og grundige gale i skralden, da vi ofte møder lange telefonkøer, og servicen generelt ikke er fyldestgørende nok, når den endelig bliver givet.

Telenors undersøgelse fokuserer på, at 2 ud af 3 danskere (64 pct) mener, man burde kunne kontakte kundeservice uden for almindelig arbejdstids (8.00-17.00) og i weekenden. Og når man så er kommet igennem den alt for lange ventetid, som hver tredje dansker har oplevet (33 procent), så har 1 ud af 6 af os været tvunget til at kontakte kundeservice igen og op til flere gange, for at få problemet løst.

- Service koster penge, og mens det er en presset branche, der økonomisk lider for at kunne give de bedste og billigste priser til kunden, så går det ud over servicen. Så i sidste ende kan man sige, at forbrugeren selv er uden om det, da vi forlanger den bedste pris, fortæller Torben Rune.

Bedre forståelse af hvad kunden får

Og endelig så mangler kunden også at kunne forstå, hvad det egentlig er teleselskaberne tilbyder af produkter og abonnementer. Det kan være svært at gennemskue en konkret pris på et abonnement og vide hvad man betaler for.

Halvdelen af danskerne (49 pct) mener, at det er svært at finde ud af priser og tilbud og hele 70 procent slår fast, at det er svært at finde ud af de forskellige abonnementer.

- Det kan være svært for kunden at overskue, hvad man betaler for. Som abonnementer der skifter hastighed på data, afhængigt af hvilket tidspunkt på døgnet, man bruge det. Den slags uoverskuelige produkter synes jeg helt man burde droppe, slutter Torben Rune af.

Telenor har spurgt 3109 danskere om deres syn på branchen.

Men hvordan hader du dit teleselskab?