Derfor måtte Flappy Bird dø

Det er sjældent at app-land giver de store chok og overskrifter, men da succes-appen Flappy Bird pludselig blev trukket tilbage i weekenden, kom det som en overraskelse for alle.

Ikke mindst fordi udvikleren bag vietnamesiske Dong Nguyen skulle have tjent 50.000 dollar om dagen på spillet ifølge websiden The Verge. Et spil der til sin ”død” lå i toppen af App Store og Google Play.

Men det var bestemt et spil, der kunne få følelser frem i folk. Det var et simpelt men også uhyre svært spil, der hurtigt fik afhængigheden til at blomstre hos brugerne. Tryk på skærmen for at få fuglen til at flyve, kom igennem små forhindringer – ram ind i forhindringen og du starter forfra. Simpelt og pisse-irriterende.

Og spillets udfoldelse var i sig selv snedigt udført, da i begyndelsen af spillets levetid kun var to knapper efter hver ”død fugl”; Start forfra eller Del. Det betød, at på trods af at spillet faktisk udkom tilbage i maj 2013, så fik det pludselig vind under vingerne og tog fart her i 2014.

Så meget, at spilsider og andre aktører, begyndte at lave lige så populære videoer om hvordan man kunne slå spillet. En blogger anklagede også udvikleren for at snyde app stores til at give det en højere score. Og sindssyge historier florerede på nettet om at folk blev voldelige overfor hinanden på grund af spillet og endda dræbte hinanden, som en teenager, der skulle have dræbt sin bror for at snyde sig til en højere score i Flappy Birds.

Om det har været for meget for udvikleren Dong Nguyen, er svært at sige, men pludselig meldte han ud i weekenden på Twitter, at ”han ikke kunne tage det mere”, og derfor ville lukke spillet ned. Det fik folk til at gå endnu mere amok, og viser et meget godt (læs: skræmmende) billede af, hvordan folk har taget dette spil til sig, og hvilket pres udvikleren må have været under.

Men der kan også være tale om en smart udtænkt markedsføringsstrategi, der netop giver Dong Nguyen et hav af opmærksomhed til sit næste spil. Et spil han har neldt ud, at han kommer med. Og i betragtning af hvor meget verdensomspændende opmærksomhed han har fået det seneste stykke tid, ville det ikke være underligt, at når han melder sit næste spil ud, så vil det også trække overskrifter.

Og måske folk endda vil være så bange for, at han igen trækker sit nye spil tilbage til uretmæssig tid, at de vil downloade spillet hurtigst muligt. Noget der bestemt vil komme ham til gode.

Men er det snedig markedsføring eller blot naiv tilgang til egen app-succes - hvad tror du?