Det du deler - er du selv

Foto: Polfoto

Når du deler information om, hvad du laver, hvad du synes godt om, hvad du lytter til, hvad du læser, hvilke tv-serier og film du ser, hvor du befinder dig, hvor langt du har løbet og meget andet via teknologier og tjenester på nettet, bidrager det alt sammen til den digitale fortælling om, hvem du er.

De mange muligheder for deling handler både om selviscenesættelse og om, at det er blevet sværere at sætte grænser, skriver Berlingske mandag.

- Man har altid prøvet at stille sig selv i det bedste lys. Og hvor man tidligere snakkede om det at være online og offline som to adskilte ting, er de i dag smeltet sammen. Derfor er det også meget naturligt, at vi fremstiller os selv positivt på Facebook, Instagram og de andre medier i kraft af de ting, vi deler, siger Stine Gotved, der er cybersociolog og lektor på IT-Universitetet i København, til avisen.

Det er samtidig blevet mere kompliceret at adskille de mange forskellige tjenester, der eksisterer på nettet, fordi et stigende antal konti kobles sammen med eksempelvis Facebook. Det betyder, at det bliver sværere for brugerne at finde ud af, hvad de egentlig deler med omverdenen.

Alt er udveksling af data

Facebook, Twitter, Instagram og andre internettjenester, der er gratis at bruge, holder øje med og registrerer hvert et skridt, brugerne tager, og den model bliver mere og mere udbredt i fremtiden – også i fysiske produkter som kaffemaskiner, hjertemålere og beklædningsdele med indbyggede teknologier, der gør dem mere intelligente og dermed giver brugerne flere muligheder for at dele data.

Årsagen er, at selskaberne ønsker at lære brugerne så indgående at kende som overhovedet muligt, fordi det giver mulighed for endnu mere målrettede opslag, anbefalinger og reklamer.

- Al vores gøren og laden, alle de film, vi ser, det er udveksling af data. Vi giver Facebook viden om os, og vi får et mere relevant ’news feed’ til gengæld. Det er hele omdrejningspunktet for Facebooks forretningsmodel. Facebook er verdensmester i vores adfærd, og den viden stiller selskabet til rådighed for andre virksomheder, som så også hjælper med at opbygge den viden blandt andet ved at koble deres tjenester sammen med Facebook, forklarer Hans Tosti, der blandt andet rådgiver virksomheder i brug af sociale medier, til Berlingske.