Dette billede gav kæmpe bagslag for politiet

Twitter er en uregerlig størrelse og brugerne har vist gang på gang, at de bestemt ikke er til at styre, og man som offentlig institution eller virksomhed i den grad skal være påpasselig med at opfordre til noget som helst.

Det har New York politikorps NYPD måtte sande efter de er landet i en vaskeægte shitstorm på Twitter. Det hele begyndte med et enkelt uskyldigt billede og en opfordring til brugerne, om at dele deres oplevelser med politibetjente.

Men det skulle de aldrig have gjort. For hurtigt blev politiets hashtag #myNYPD overtaget med flere hundrede Twitter-brugeres billeder af politivold. Og det har taget al fokus fra politiets ellers rolige opfordring.

Men ifølge TV 2s sociale medie-ekspert Morten Saxnæs, så skulle politiets afdeling have tænkt sig om inden man opfordrede folk til noget som helst.

- De skal ikke bede folk om deres ærlige mening, når de åbenlyst har nogle problemer med befolkningen. Politiet håber på at folk klapper dem på skuldrene og giver dem noget ros. De vil gerne have folk tegner et positivt billede, men det er svært, når de tydeligvis slet ikke er i den position, siger han til Beep.

- Twitter er et spejl af den debat, der er derude, siger han.

Morten Saxnæs fremhæver dog stadig virksomhedernes fordel på Twitter, da man kan nemt få adgang til folks meninger og feedback, men det skal bruges med omtanke.

Blandt andet McDonalds, der mistede styringen på deres reklamekampagne, da folk brugte deres hashtag #McDStories til at fortælle om klamme episoder. Og banken JP Morgen, der ville have Twitter-brugere til at stille spørgsmål til deres CEO under hashtagget #AskJPM, men endte med at måtte droppe det, da det væltede ind med spørgsmål, der bestemt ikke satte banken i et positivt lys.

- Vi har set utallige eksempler på, at det er gået galt for virksomheder på Twitter, så man skal være opmærksom. Sådan en shitstorm som denne er langt fra den første og det er hundrede procent langt fra den sidste. De kommer igen, lover Morten Saxnæs.

Du kan se flere tweets og billeder her fra Twitter-episoden på 22Skammelsens Storify.