Dit ansigt kan havne i en Google-reklame

Google har varslet ændringer i brugernes vilkår.

Internetgiganten vil således have lov til at bruge dit navn og billede i reklamer og anbefalinger, som ifølge Google selv skal hjælpe dine venner med at finde de ting, du kan lide. Billedet vil Google hente fra din Google+-profil eller fra din Google-konto, hvis du har et billedet tilknyttet den.

Google har ikke selv kommenteret de konkrete ændringer, men det tyder på, at dit navn, dit billede og dine likes kan blive vist i annoncer - ikke kun på Google+ og Google Play, men også i tjenester som Google Search og Gmail.

Selvom ændringerne ikke er meget anderledes end Facebooks sponsorerede opslag, har en række brugere nu valgt at skifte deres eget profilbillede ud med Google-chef Eric Schmidts ansigt i protest.

Funktionen hedder ’delte anbefalinger i annoncer’ og træder i kraft 11. november, men du kan allerede nu slå den fra.

Følg dette link, log ind på din Google-konto, og klik fluebenet af ud for teksten ”På baggrund af min aktivitet må Google vise mit navn og mit profilbillede i delte anbefalinger, som vises i annoncer”.