Efter dødsfald: Dansker vil redde dit digitale efterliv

Hvordan kan det være, at der slet ikke findes hjælp til noget så basalt som håndteringen af det digitale liv?

Det spørgsmål stillede 30-årige Jonas Gundersen sig selv, da hans mor for få måneder siden gik bort, og han sammen med sin far skulle stå for alle de praktiske opgaver i relation til dødsfaldet.

Jonas Gundersen tog ansvaret for alle morens online aktiviteter og skulle sørge for at lukke sociale konti ned og samtidig bevare billeder, tekst og video. Men den opgave viste sig at være langt mere besværlig, end han havde forestillet sig.

- Jeg har brugt internettet hele mit liv, så jeg tænkte, at jeg havde gode forudsætninger – selvom jeg selvfølgelig havde hørt, at det er svært. Men det var meget uoverskueligt at forstå reglerne for de forskellige sider, og jeg vidste ikke, hvor jeg skulle begynde, og hvad jeg skulle gøre, siger Jonas Gundersen til tv2.dk.

- Værst af alt var, at jeg ikke kunne finde den løsning, jeg helst ville have. Jeg tror nemlig ikke på, at vi skal lukke ned for et helt digitalt liv. I virkeligheden vil man jo gerne gemme minderne – meget af min mors historie lå jo der. Det er jo sådan, vi lever i dag. Og det var umuligt at finde en service, der kunne tilbyde det.

Derfor valgte han at tage sagen i egen hånd, og det blev startskuddet til projektet AfterCloud, som Jonas Gundersen her fire måneder senere har dedikeret al sin arbejdstid til.

- På få dage udviklede jeg noget, som gav mening. Jeg spurgte min far til råds, og det gik op for os, at hvis jeg lavede produktet, sådan som vi gerne ville have det i forbindelse med min mors død, ville det være et godt sted at starte, siger den unge iværksætter.

- Det har været rigtig hårdt at miste min mor, og projektet har hjulpet mig på den måde, at jeg har kunnet kanalisere sorgen ud igennem noget, jeg ved, at hun også syntes var meningsfuldt. Det betyder også, at jeg kan skyde en masse kærlighed ind i projektet og på den måde lave noget rigtigt. Det handler jo om et reelt behov.

AfterCloud er en service til pårørende, som vil have hjælp til at håndtere den digitale arv, efter en person er gået bort.

AfterCloud tilbyder forskellige muligheder til kunderne: Enten sørger firmaet kun for at lukke sociale konti som Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn ned, eller også kan det trække data ud fra de sociale konti som en fil, de pårørende kan downloade, før kontiene bliver lukket ned.

En tredje mulighed er, at firmaet opretter en digital mindesten med data fra sociale medier i form af en personlig webside, som er tidsbegrænset til fem år. Den kan dog forlænges mod ekstra betaling.

Drømmer om at gøre en forskel

AfterCloud samarbejder med de fleste bedemænd i både Danmark og Sverige, der således udbyder AfterCloud-servicen, og er dermed allerede i gang med at hjælpe pårørende med at lukke ned og gemme den digitale arv i forbindelse med et dødsfald.

- Vi har relativt få kunder endnu. I Sverige har vi haft flere kunder end i Danmark, og det skyldes jo nok, at døden er meget tabubelagt for danskerne. Det er sværere at trænge igennem i Danmark, fordi det hele er meget traditionelt. Man kan ikke bare komme med et nyt smart produkt. Det tager tid at få folk til at bruge det, forklarer Jonas Gundersen.

Han tilføjer, at hans ambitioner er store, og at han gerne vil skabe en standard for digitalt efterliv i hele verden og på den måde gøre en forskel.

- Jeg drømmer selvfølgelig også om at komme til at leve af det her på et tidspunkt. Det vigtige er dog, at det er hjertet, der driver værket, siger den 30-årige, der har en baggrund som professionel computerspiller og pokerspiller og har arbejdet med salg i mange år.