Ekspert: Brug Facebook for at undgå falske anmeldelser

Foto: Scanpix

Nettet vrimler med brugeranmeldelser for hoteller, rejser og restauranter - også falske.

Derfor har forbrugerombudsmanden sendt nye retningslinjer for brugeranmeldelser på nettet i høring, skriver Jyllands-Posten onsdag.

Og det er rigtig godt, at der bliver kigget på problemet, men falske anmeldelser er stort set umulige at slippe af med, fortæller digital chef for kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, Benjamin Rud Elberth:

- Man plejer at sige, at alt kan games, at man kan snyde med alt. Du kan bare lave falske mail-konti. Det skal verificeres på en eller anden måde, og det er i virkeligheden både journalisters og sådanne brugerportalers store problemer. De kan ikke verificere det, siger han.

- Det er lidt ligesom, når journalister bruger tweets til grundlag for deres artikler. Men journalisterne kan aldrig rigtig verificere, om det er rigtigt. Det er samme problem her. Der kan sidde folk og lave et digitalt tryk, som omgår det her.

Trustpilot.dk er en af de websider, som er plaget af falske anmeldelser. Den digitale chef foreslår, at brugerportalerne går samme vej som nogle af aviserne, hvor det er nødvendigt at have en Facebook-profil for at skrive kommentarer.

- På Facebook skal man oprette sig med en rigtig profil og et rigtigt navn. Det vil sige i virkeligheden så overlader aviserne til Facebook at have ansvaret for, at I deres kommentarfelter er det de rigtige personer, man møder. Det er det tætteste, du kan komme på det. Det er det, som danske aviser har prøvet, siger han og fastslår samtidig, at det stadig er muligt at lave falske Facebook-konti.

For at komme de falske anmeldelser helt til livs er den eneste mulighed at verificere brugerne gennem CPR-nummeret.

- Hvis du skal lave et sikkert system, så skal CPR-nummeret verificere dig. For eksempel ved at bruge Nem-id. Og det tvivler jeg på, at der er nogen, der får op at køre de næste mange år, siger Benjamin Rud Elberth.

Jyllands-Posten har fået aktindsigt i udkastet til de nye retningslinjer. Af udkastet fremgår det, at indsamling af anmeldelser skal ske på en "objektiv måde, der kan kontrolleres", og at det tydeligt skal fremgå, om en offentliggjort brugervurdering er indgivet "uanmodet", "efter opfordring" eller "indgivet mod betaling eller anden fordel".

/ritzau/