Facebook-ekspert: Nu er Falktoft dum at høre på

Det sociale medie havde nemlig foreslået Monte Carlo, at de kunne betale en sum penge for at være sikre på at deres statusopdateringer nåede ud til flest mulige af de 200.000 personer, der følger deres side på Facebook.

”F*CK DIG MARK ZUTTERBERG,” lød det blandt andet fra den populære tv-vært på siden.

”Vi er et lille foretagende, der er gået hen og blevet stort i antallet af følgere. Ikke i størrelse. Så brug krudtet på Lego og Viasat. Whatevs. Det bliver et kæmpe nej tak herfra. Og det er ikke til diskussion. Så mens vores output kvæles langsomt holder vi humøret højt.”

Den tirade er Facebook-ekspert – og tidligere ansat hos netop Facebook – Mikael Lemberg ikke imponeret over.

Han er også gået på Facebook for at kommentere Falktofts udbrud.

”Det er så usandsynligt dumt at høre på, når Peter Falktoft angriber Facebook for at stille annonceprodukter til rådighed,” skriver Lemberg.

”Peter arbejder i mediebranchen. Så han kan ikke være ubekendt med ideen om at distribution af budskaber koster penge. Der er servere der skal drives, ingeniører der skal lønnes og support der skal ydes. Facebook har valgt en model (i modsætning til DR), hvor gildet betales af de kommercielle parter fremfor ’seerne’.”

Ifølge Falktoft beder Facebook om et beløb på 6000 dollars (cirka 36.000 kroner) for hver opdatering, Monte Carlo ønsker at nå ud til alle 200.000 personer med.

”Peter har tilsyneladende ikke opdaget at han repræsenterer en kommerciel part. Måske laver han bare tv fordi han synes det er sjovt. Men bagved ham sidder et produktionsselskab og laver regnestykker. Jo flere mennesker de kan få Peter ud til, jo bedre er deres økonomi,” skriver Lemberg videre.

”Der er således næppe tale om den store forbrydelse imod menneskeheden, når Facebook tillader sig at foreslå Peter, at han kan købe sig til mere distribution end den anseelige mængde han får gratis allerede.”

De seneste seertal viser, at Monte Carlos udsendelser på DR3 i uge 45 blev fulgt af 56.000 seere. Dermed er det DR3’s syvende mest sete program i den uge.

Mens Monte Carlos Facebook-side har 200.000 følgere, har Falktofts egen 150.000. Opslaget fra onsdag aften er i skrivende stund blevet liket næsten 18.000 gange.