'Facebook vil eje din mobil-kommunikation'

Ordet ’verdensherredømmet’ har sådan en dejlig klang over sig, og selv om det primært er noget skurken i de fleste James Bond-film krampagtigt higer efter, så findes det i en mere åben og venlig form også i den virkelige verden. Specielt når man ser på hvad det er Facebook er i gang med.

I går aftes kom det frem, at Facebook køber chat-app’en WhatsApp for et rekordhøjt beløb på 16 milliarder dollar (+3 mia i aktier til de ansatte). Et højt beløb for en enkel app, der også afslører hvorfor SnapChat i sin tid takkede nej til små 3 mia. dollar. Men opkøbet af WhatsApp bør ikke komme som en større overraskelse, hvis man ser lidt på tallene.

Verdens mest brugte chat-app

WhatsApp har længe været en af verdens mest brugte kommunikations-app og kan bryste sig af over 450 millioner månedlige aktive brugere verden over, der sender over 200 mio beskeder hver dag. Mens Facebook stadig slår alle andre på den sociale platform, så kan de slet ikke nå op på det antal aktive brugere på deres Messenger-app.

Facebook er åbenlyst interesseret i det store antal brugere, at forhindre en konkurrent i at æde sig ind på deres domæne og at tjene flere penge end de allerede gør. Med Instagram fik de mulighed for at dele billeder, som de ikke kunne med Facebooks venne-søjler og med WhatsApp er det hele den klassiske chat-bølge, som er unik i øjeblikket.

WhatsApps force er deres traditionelle tilgang til beskederne, der tiltaler mange førstegangs-smartphonebrugere. Det er en forståelig og hurtigt afkodet brugerflade, som alle der har prøvet at ringe og skrive før på en almindelig telefon, ved hvad der skal gøres. Noget som Facebook ikke på samme måde kan bryste sig af at udstråle.

Holder fast i seperate søljer

Det kan dog virke noget frisk af Facebook, at bruge en så stor sum penge på en app, der blot fokuserer på beskeder og chat, men ifølge Mark Zuckerberg selv, så har de fået fat i en app med mere engagerede brugere end Facebook selv, og dét er guld værd i branchen.

Med det nye opkøb og tidligere Instagram, sidder Facebook på en kæmpe andel af al verdens kommunikation på de mobile enheder. Og ved ikke at indlemme de forskellige kommunikations-platforme konkret under Facebook-brandet, og blot holde dem som selvstændige brands, holder de fast i brugerne og rækker dermed langt længere ud. Her kan de i stedet sprede sig over flere platforme, men stadig have adgang til det hele.

Derfor er det også tydeligt, at Facebook ikke er færdig med at opkøbe endnu. Der findes flere mindre og større fisk derude, der på den ene side truer Facebooks fremtidsgrundlag, men som også nemt kan overtales til at blive en del af det altoverskyggende Facebook-navn for nogle milliarder dollar.

Og med et svuptag, har Facebook overtaget Nokias gamle slogan, ’Connecting People’ til helt nye højder, der nok kun stopper ved ’Connecting the world’.