Facebooks eksperiment møder kritik: Påvirker folks humør

Triste statusopdateringer fra dine venner, kan være en sørgelig affære på flere niveauer at skimme igennem en kedelig mandag på arbejdet.

Det slår Facebook fast efter at have brugt en uge tilbage i 2012 på at tjekke over 700.000 brugeres statusbeskeder og humør. De havde ændret i tonen på nyhedsfeedet hos brugerne, og fremhævet enten en positiv eller negativ opdatering fra vennerne.

- Resultaterne viser, at følelser transmitteres. For de personer, som fik reduceret den positive indhold i sit nyhedsfeed, var en større procentdel af ordene i deres egne statusopdateringer negativ, og færre var positive, skriver forskerne i rapporten, der blev publiceret i tidsskriftet NPAs i juni.

Ligeledes blev de brugere, der blev udsat for flere positive opdateringer langt mere tilbøjelige til selv at poste noget i en positiv tone. Vi bliver altså langt mere påvirket af de sociale medier, end vi lige tror.

Du har godkendt det

Sådanne undersøgelser er Facebook berettiget til at foretaget, da du allerede har godkendt Facebooks retningslinier. Her står der blandt andet, at de godt må bruge informationer fra brugerne til intern brug til fejlsøgning, data-analyse, forskning og forbedring af tjenesten.

Men på trods af, at Facebook meget vel har ret til at foretage sådanne undersøgelser, så er folk bestemt ikke glade for det. De har fået en del kritik af brugere, analytikere og folk i branchen. Både for at have foretaget forskningen, men mest fordi de bevidst har prøvet at påvirke folks følelser.

Som den amerikanske teknolog Clay Johnson skriver på Twitter:

Som journalist Robinson Meyer påpeger i The Atlantic, så kan det meget vel være det var juridisk lovligt, men det var ikke etisk korrekt.

- Grunden til at vi lavede denne forskning er, fordi vi bekymrer os om de følelsesmæssige konsekvenser af Facebook, og de mennesker, der bruger vores produkt. Vi følte, at det var vigtigt, at undersøge den fælles bekymring for, at når man ser venner skrive noget positivt fører det til at folk føler noget negativt eller føler sig udeladt. Samtidig var vi bekymret for, at eksponering for venners negativitet kan føre til at folk undgår at besøge Facebook, forsvarer Adam Kramer, Facebooks dataforsker og med-forsker på undersøgelse.