God lyd er det nye sort

Foto: Flickr/traaf

Napster og andre fildelingstjenester er det vĂŠrste, der nogensinde er sket for musikken. Her taler jeg ikke om, at musikerne og pladebranchen er blevet snydt for penge (hvilket i Ăžvrigt er en helt anden og langt mere kompleks diskussion).

Nej, her taler jeg om, at fildelingsrevolutionen fik en hel generation til at acceptere elendig lyd, nÄr de lyttede til musik. Og jeg var blandt synderne.

Mp3-filer er pÄ papiret fantastiske. De fylder ikke specielt meget, de er lette at dele, og de gjorde det muligt for folk at fÄ fat pÄ musik fra hele verden her og nu. Men problemet med mp3-formatet er, at de originale lydfiler ofte - specielt omkring Ärtusindskiftet - blev komprimeret til ukendelighed, sÄ musikken mistede flere lag af nuancer.

NÄr folk sÄ samtidig begyndte at lytte til musikken pÄ diverse computerhÞjtalere, sÄ var opskriften pÄ katastrofen klar: En dÄrlig lydkilde kombineret med et dÄrligt lydmedie er ensbetydende med elendig lyd.

Dette er naturligvis et meget generaliserende billede af, hvordan folks forbrug af musik sÄ ud op gennem nullerne, men det rammer ikke helt ved siden af.

En stille revolution

Men de seneste Är er der begyndt at ske et langsomt, men markant skift i folks forbrug af musik. Dels har hÞjere internethastigheder haft en positiv effekt pÄ piratkopieret materiale, der typisk er blevet af en langt hÞjere kvalitet, end det var omkring Ärtusindskiftet, og dels er det blevet muligt ganske lovligt at fÄ adgang til musik af en relativt hÞj kvalitet, bÄde som streaming og som download.

Senest har streamingtjenesten WiMP lanceret afspilning i Lossless-kvalitet, hvilket betyder, at du fÄr prÊcis samme lydkvalitet, nÄr du streamer, som hvis du havde lyttet til en CD.

Men adgang til god lydkvalitet er kun én del af det. For at kunne fÄ det fulde udbytte, sÄ skal du nemlig ogsÄ have mulighed for at afspille det i god kvalitet. Men ogsÄ her er markedet sÄ smÄt begyndt at rykke pÄ sig.

Fokus pÄ bedre lyd

For bare et par Är siden blev der introduceret nye musik-docks til mobile enheder i en jÊvn strÞm. De havde alle det tilfÊlles, at lyden langt fra var optimal. Jo, man kunne selvfÞlgelig sagtens finde noget, der gav en anstÊndig lyd, men det var langt fra altid tilfÊldet. Folk havde vÊnnet sig til dÄselyden og var blevet langt mindre kritiske.

Men de seneste Ă„r er der kommet et fornyet fokus pĂ„ bedre lydkvalitet. Hvor CD-salget er dalet i takt med udbredelsen af dels MP3-formatet, men i sĂŠrdeleshed ogsĂ„ af streamingtjenesterne, sĂ„ oplever butikker som Stereo Studio en markant fremgang i salget af vinyl. Det format, der blev udrĂ„bt som dĂždt engang i starten af halvfemserne, er pĂ„ det kraftigste pĂ„ vej tilbage, ikke mindst i mere specialiserede butikker, hvor CD’en pĂ„ det nĂŠrmeste er forsvundet blandt det store udvalg af LP’er.

LP’en vil nok aldrig blive andet end et relativt stort nicheprodukt, men meget kunne altsĂ„ tyde pĂ„, at det gamle format vil overleve, og at CD’en blot vil blive husket som et mellemfaseprodukt, der mĂ„tte vige for streaming - ganske som det er tilfĂŠldet med downloadtjenester som iTunes.

Og mens langt de fleste vÊlger den billige eller endda streaminglÞsning, hvor lydkvaliteten blot er okay, sÄ giver tjenesterne som sagt mulighed for, at man kan fÄ adgang til decideret god lyd.

Producenter og butikker er kommet med

De seneste par Är lader det til, at udviklingen i digital musik er begyndt at smitte af pÄ elektronikbranchen. De billige iPod-docks er efterhÄnden blevet sendt i skammekrogen, og det vÊlter frem med produkter, der gÞr det muligt rent faktisk at hÞre den forbedrede lydkvalitet.

Elektronikgiganten Sony lancerede for kort tid siden begrebet High-Resolution Audio, hvor de vil levere bĂ„de produkter og indhold i en lydkvalitet, der ifĂžlge dem selv kan hamle op med CD’er og LP’er.

“Det er mere end et Ă„rti siden, at de fĂžrste digitale MP3-downloads og musikafspillere kom pĂ„ markedet,” fortĂŠller John Anderson, Vice President of Home Entertainment & Sound hos Sony Europe. “Nu kan vi tilbyde “High Resolution Audio”-produkter, der bringer musikentusiaster endnu tĂŠttere pĂ„ deres yndlingsoptagelser og giver dem mulighed for at opleve musikken, prĂŠcis som det var tiltĂŠnkt af kunsterne, producerne og ingeniĂžrerne bag den”.

IdĂ©en er, at der bĂ„de skal vĂŠre produkter og mulighed for download af musik, der kan konkurrere med CD’er og LP’er i lydkvalitet.

OgsÄ en producent som Samsung kan se potentialet i at lancere produkter, der kan byde pÄ bedre lydkvalitet. For eksempel har de en dock pÄ markedet, der kan byde pÄ en rÞrforstÊrker, der skulle byde pÄ vÊsentligt bedre lyd end en traditionel dock.

Samtidig kan man i store elektronikkÊder finde ikke bare grej fra klassiske highend-producenter som B&O og Sennheiser, men ogsÄ produkter, der ellers har glimret ved deres fravÊr i mere end ti Är. Det kan nu nemlig ogsÄ lade sig gÞre at finde pladespillere fra eksempelvis tjekkiske Pro-Ject i almindelige elektronikbutikker.

Nye tider

Det, at butikker som Fona og Elgiganten er begyndt at fÞre decideret hifi-udstyr igen, og at mainstream-producenter som Sony og Samsung  er begyndt at profilere sig pÄ at producere udstyr, der skal vÊre med til at hÞjne lytteoplevelsen, tyder pÄ, at der er kommet et skift i de almindelige forbrugeres lyttekultur.

Hvor lydkvaliteten i en lÊngere periode mÄtte trÊde lidt i baggrunden for bekvemmeligheden, sÄ er der igen begyndt at komme krav til det, vi rent faktisk lytter til. Og det med den samme bekvemmelighed.

Det betyder naturligvis ogsÄ, at man er nÞdt til at grave noget dybere ned i lommerne for at fÄ fingre i udstyr, der kan levere den bedre lydkvalitet, men har man fÞrst hÞrt forskellen, sÄ er det svÊrt at give slip pÄ igen.