Guldager: Facebook skifter mening om dit privatliv

Der var en gang for ganske kort tid siden, ja ikke mere end en lille måned siden, hvor tanken om et mere eller mindre omsorgsfuldt Facebook var utænkeligt. Men noget har ændret sig det seneste stykke tid.

Om det er Mark Zuckerberg selv, der nærmer sig sit 30. år eller det er frygten for at gøre 1,3 milliarder mennesker (FBs brugerantal) endnu mere vrede, skal være usagt, men Facebook har helt tydeligt ændret retning og holdning, når det kommer til brugernes privatliv.

Zuckerberg: Lev med intet privatliv

De har ikke nødvendigvis været ligeglade med at værne om dit privatliv, men det har heller ikke virket for brugerne, som det var noget Facebook egentlig brugte særlig lang tid på at overveje.

Faktisk kunne Mark Zuckerberg slå fast tilbage i 2010, at privatlivet ikke længere var en social norm. At vi som brugere bare burde vokse op og forstå, at sådan var den nye sociale tid.

- Folk er virkelig blevet behagelige med ikke kun at dele mere information, men også at dele mere åbent og med flere mennesker. Den sociale norm er bare noget, der har udviklet sig over tid, sagde Mark Zuckerberg.

Ny og mere sikker linie

Men på det seneste har Zuckerberg introduceret et mere blidt og venligt socialt medie, der tyder på en holdningsændring. Alene udskiftningen af deres gamle slogan tyder på lidt mindre kontroversielle tider.

Før i tiden hed det meget passende: ’Move fast and break things’, der ikke er det mest sympatiske motto, men på deres udviklerkonference f8 blev det ændret til, ’Move fast with stable infra’ (kort for infratruktur). Kedeligt, men også en mere sikker retning, hvis man skal holde fast i sine mange milliarder brugere.

Og det passer meget godt til deres andre forandringer. Blandt andet den lille søde dinosauer, der siden årsskiftet er dukket op hos de amerikanske brugere, hvis de vælger at dele en statusopdatering sat til ’Offentligt’. Her dukker den op og gør én opmærksom på, at indstillingerne netop står til offentligt og man kan ændre det til blot venner eller en selv.

Derfor er anonymt login smart

I dag har de taget den mest tydelige holdningsændring med indførelsen af anonymt login på trejdeparts apps og tjenester. Eller i hvert fald mere anonymt end tidligere, hvor det nu kun er Facebook, der får informationerne.

Og det er djævelsk smart, som Mashable påpeger. For det første viser det, at Facebook tænker på dit privatliv. De ved at det er nødvendigt, og at det er noget brugerne går meget op i.

Det fjerner problematikken for dig som bruger, der konstant skal være på vagt, når man skal logge ind på nye apps og tjenester gennem Facebook.

Og sidst men ikke mindst så betyder det, at færre folk vil være imod at logge ind på tjenesterne, og det kan få et fornyet informationsflow i retning af Facebook, der lever af dine private informationer.

Foreløbigt er det ikke meget, og Facebook er stadig meget interesseret i dit privatliv, da det giver dem smør på brødet og noget de kan sende videre til annoncører. Men holdningsændringen har i det mindste et mere positiv skær end tidligere, og det er altid en god ting, at de fokuserer mere på at værne om dit privatliv i stedet for det modsatte.

Kilde: Mashable, The Guardian, Techcrunch