Guldager: Pas på, Instagram - I ender som Facebook

De seneste par dage har det åbenbart stået i store pressemøder med meget lidt på agendaen. Først Spotify og nu Instagram, der begge gjorde et stort nummer ud af meget små nyheder. Hos Spotify havde man måske lidt mere, men stadig ikke helt nok til at retfærdiggøre et stort live-transmitteret pressemøde.

Hos Instagram havde man ladet de amerikanske journalister få for meget luft til gætterier og rygter, at det var for sent at afblæse hypen og i stedet blot vise den lille bitte fornyelse de kom med – et postkasseikon, der gør det muligt at sende billeder privat til op til 15 venner af gangen.

Ideen er fin nok. Du vil ikke nødvendigvis ikke altid dele dine ’øjeblikke’ med alle, men måske har du noget du kun vil dele med få. Nu får du chancen med Instagram Direct, der i bund og grund blot er en postkasse med ind- og udbakke, hvor du kan sende billeder og derfra chatte videre.

Rammer ikke Snapchats grundidé

Men tanken bagved er måske mere udspekuleret end som så. Det gælder for Instagram at holde på deres brugere og endda få flere til. Og siden Facebook har overtaget ejerskabet af tjenesten, er der blevet fokuseret meget på de kolde kontanter med snarlig reklame-plads og en øget brugertilslutning.

Først ville de tage konkurrencen op direkte mod Vine med små videobidder. Det lykkedes til dels, men Vine har vist sig at holde stædigt fast, og være stedet, hvor kreativiteten stadig brager igennem. Og video-delen er for mit eget personlige vedkommende et komplet ligegyldigt element, som jeg såvidt muligt prøver at springe over, når jeg gennemgår mit feed.

Og nu er det så mere de enkle chat-apps, hvor blandt andet den ultrapopulære SnapChat klarer sig forrygende. Men alligevel har de på ingen måde ramt Snapchats grundlæggende element. Billederne gennem Instagram Direct sletter ikke sig selv, og ligger i stedet som en permanent besked i din indbakke efterfølgende.

Årsagen til Snapchats popularitet er netop det flygtige i billedbeskeden. Man behøver ikke være for fokuseret på billedkvaliteten eller hvad det egentlig er man sender. Beskeden slettes alligevel helt efter kort tid.

Ikke end som jeres ejere

Problemet med Instagram Direct er, at det er en ny funktion, der ender midt i et tætpakket område af apps og muligheder. Og det værste er, at det endda overlapper en hel del funktioner af ejerskabets egen Facebook Messenger, der i øjeblikket er FBs nye fokuspunkt.

Selvføgelig er markedet stort nok til begge, og Instagram vil også opleve at brugerne måske bliver i længere tid på deres tjeneste end tidligere, men de er godt og grundigt i gang med at udvande et ellers stærkt opbygget brand. Og alt sammen for at holde på deres brugere i længere tid.

Desværre er det også alt sammen Facebooks skyld, hvis man endelig skal pege fingre. Facebooks behov for at ramme andre konkurrenter er begyndt at blive kvalmende og ligegyldigt.

Så pas på Instagram, I skulle nødig ende ligesom jeres ejere...