Guldager: Så er app-boblen for alvor bristet

Det lå i kortene. Apps havde en glorværdig fremtid foran sig. Brugerne væltede sig i dem, udviklerne havde lyse ideer og platformene, de boltrede sig på, blev bare bedre og bedre.

Men så tog fanden ved hele app-markedet. Griskheden tog over, mens pengene blev større. De seneste nye apps-lanceringer er et rammende eksempel på, at boblen har været spændt op og danskernes smartphone-vaner afslører, at den nu også er bristet. App-æraen er slut.

Yo! Det er dumt

Den seneste Yo-app rammer hovedet lige på sømmet. Den har i skrivende stund samlet 1 million dollar ind og kravler sig langsomt men meget sikkert op af App Store-listen. Og det eneste den reelt gør, er at sende et ’yo’ ud til dine venner. Ikke mere. Ikke mindre.

Så endnu en app til min samling, der på ingen måde giver mig noget nyt. Faktisk gør den bare det samme, som alle de andre apps jeg har – bare på en anden og ny måde. Faktisk en mere enkel og komplet idiotisk måde. Yo!

Samme eksempel er Facebooks fuldstændig ukritiske og voldsomt desperate tilgang til apps. De lancerede den flotte Paper i USA, der blot leverer Facebook på en ny facon, men som mere lever et pseudoliv ved siden af den ”rigtige” Facebook-app.

Ubrugelig ny Facebook-app

Og deres nyeste bid-efter-struben-app, Slingshot er komplet ubrugelig efter få timers brug og prøven. Slingshot holder fast i, at man skal sende et tilfældigt billede retur, for at få lov til at se andres billeder. Det giver nogle mærkelige samtaler, og som til sidst vil kede brugeren gevaldigt.

Og kedsomhed i apps giver brugerne et stigende behov for flere nye apps, men gør også at levetiden for en app bliver trukket ned til et minimum, som ingen udvikler kan være tilfreds med. De gamle bliver hurtigt glemt og endda slettet fra mobilen.

Alt for mange penge for varm luft

Vores app-behov er faldet betydeligt i år i forhold til sidste år. Vi har langt færre apps på vores smartphones, der betyder, at vi, som forbrugere, er blevet bedre til at selektere i udvalget.

Og det er en god ting. Det kunne få app-udviklerne, Facebook og de andre til at fokusere mere på det rigtige apps-udbud. Og ikke mindst bruge pengene mere fornuftigt. Ikke noget med at smide 19 mia. dollar for en omgang varm luft.

Jeg ville selv meget hellere bruge tid og energi på apps, der hjælper mig i min hverdag og som gør svære ting nemmere. Jeg kan også godt se det skægge i tidsfordriv på mobilen, men lad det så bare være gennemtænkte apps, der lokkes med. På den måde vil der stadig være en fremtid for apps om nogle år.