Guldager: Uambitiøse Microsoft går ikke efter toppen

Smartphone-markedet er ved at ændre sig radikalt fra midten af 00’erne til nu, hvor alt mere eller mindre ligner hinanden. Selv de tidligere innovations-forkæmpere Apple ser ud til at gentage tidligere fejl og fokuserer på farver og mangfoldighed. Men der er dog udvikling at tyde.

Det seneste stykke tid har det paradoksalt mest været Nokia og Microsoft selv med deres Windows Phone-styresystem, der har haft en forståelse for forandring, der dog på ingen måde har udmøntet sig i markedsandele eller et rigtig gennembrud i brugervenlighed (jvf min anmeldelse af Nokia Lumia 925).

Med den komplette overtagelse af Nokias mobil-afdeling, er en æra dog slut og de mange års prøvelser fra finnerne, der fra begyndelsen af iPhone-tiden blev slået rundtosset af Apple og efterfølgende banket i gulvet af Google, der trådte til lige bagefter for at uddele øretæverne.

Går efter få markedsandele

Nu er der reelt kun Microsoft tilbage som modstander mod de to supergiganter. Og Microsoft vil gerne, i bedste Apple-misundelse, have den fulde kontrol over deres produkter lige fra software til hardware, så de på den måde bedre kan stå imod. Det er klart et stærkt træk fra Redmond-selskabet, men deres målsætning tør ikke helt satse på den gode hånd Microsoft netop har fået tildelt (eller mere reelt købt for milliarder).

At overtage Nokias afdeling for smartphone har længe ligget i kortene, og er også den rigtige løsning for et selskab, der snart må satse helt på smartphone-fronten eller blot give op. Overtagelsen tyder på det første.

Steve Ballmer har dog meldt målsætningen ud, som han ikke selv vil stå til ansvar for, da han går på pension inden for et år. Men om det er en målsætning, der lyder sikker, overkommelig og derved bedre for investorer og aktieindehavere eller om det er en meget uambitiøs målsætning, kan der være delte meninger om.

Microsoft går efter at sidde på små 15 procent af smartphone-markedet i 2018, og det kan lyde flot, når man tager deres nuværende position med i tankerne. Her sidder de med samlet lidt over 4 procent af hele verdenen, så det er en tredobling set ud fra det store billede. De seneste tal viser, at de er gået frem på det europæiske marked, mens de stadig kæmper bravt på det kinesiske og det amerikanske marked.

Men udvikling er som bekendt konstant og bare tanken om hvordan hele markedet vil have ændret sig fem år ud i fremtiden, virker ikke som Microsoft tør satse særlig meget på dette område. Desværre. Det kunne være stedet, hvor Microsoft virkelig kunne tage fart og lave den bule i markedet, som markedet i den grad har brug for.

Hvis man modsat kigger fem år tilbage i tiden oplever vi begyndelsen på iPhone-æraen, en helt nyåbnet App Store og et Android, der på ingen måde var noget at skrive hjem om. Og som man kan se i dag, kan der ske uhyggeligt meget på fem år.

Specielt hvis man tør at satse, tør at gøre en forskel og gør noget unikt, som ingen af de andre mobilproducenter har tænkt sig. Men det er problemet ved hele branchen i øjeblikket. Ingen af dem gør noget før de andre gør det samme – og så ender vi i en endeløs stampe, hvor Microsoft muligvis aldrig nogensinde vil ramme toppen.

Men det er der så heller ingen skam i, hvis ikke det er det man går efter.