Hård kritik af DSBs hovedstads-app

DSBs periodekort-app 'Mobilperiodekort Hovedstaden' skulle gøre det nemt for brugerne at købe, vise og forny periodekortet. Men der er en del brugere, der ikke kan se fidusen.

- For Guds skyld, brug ikke denne app. Den virker helt bogstaveligt ikke, skriver Peter Zander Havgaard i App Store, og giver app’en en enkelt stjerne ud af fem.

- Slugte en masse penge men pga. en fejl i app'en fik jeg ikke noget periodekort, bøvler nu med kundeservice for at få mine penge tilbage, spar dig selv en masse tid og køb et fysisk. Den virker for nogle, men lad være med at tage chancen, skriver han.

Hundredevis af dårlige anmeldelser

Hos Google Play er mere end halvdelen af de 276 anmeldelser det lavest mulige – altså en enkelt stjerne. Problemet er tilsyneladende, at brugerne ikke kan forny kortet, og at den bryder sammen.

- Sikke noget hø. Det virkede fint første gang, derefter var det umuligt at forny månedskortet, skriver Peter Lind.

- Få det nu løst. Går ned hver gang man prøver at forny kortet. Det er nu 2. måned i træk, skriver Karina Davidsen samme sted.

Det er ikke kun periodekort-app’en, der volder brugerne problemer i Hovedstaden. DSBs app 'Mobilbilletter Hovedstaden' har også fået meget kritik. Der ligger 879 dårlige anmeldelser på Google Play af app’en.

DSB forsøger at rette problemer

Hos DSB er man opmærksom på, at der er problemer med mobilbilletter og periodekort i Hovedstaden.

- Vi får rigtig mange henvendelser, også fra glade kunder, siger Christian Linnelyst, der er salgs- og marketingchef hos DSB, til tv2.dk.

Han fortæller at der i den seneste måned er 18.000 brugere, der har brugt periodekort-app’en, mens der er 170.000 unikke brugere af mobilbillet-app’en. Men han anderkender dog, at der er problemer med de to hovedstads-apps.

- Det er ikke fordi, vi siger, der ikke er problemer med app’en, men som regel er problemet uden for app’en, siger salg- og marketingschefen.

De to apps bliver løbende optimeret. Blandt andet skulle GPS’en tirsdag være blevet forbedret, og der er lavet en optimering, der skal gøre, at app’en ikke fryser fast.

Tre udbredte problemer

De problemer, DSBs kundeservice ofte oplever, er ifølge Christian Linnelyst, disse:

  • Hukommelsen på din Android-telefon er fuld. 'Cachen' skal tømmes, så telefonen virker optimalt
  • Styresystemet er ikke opdateret
  • GPS’en er ikke slået til telefonen, og app’en kan derfor ikke registrere, hvor du er

Hvis intet af det virker, anbefaler Christian Linnelyst at man kontakter DSBs kundeservice, der gerne skulle sidde klar til at hjælpe.