Han skabte pop-up reklamen: Jeg beklager!

Hader du også når pop-up reklamen pludselig popper op og afbryder dig, mens du for eksempel sidder og læser en artikel?

Hvis ja, så er du ikke alene, for selv skaberen af den ret så irriterende funktion, Ethan Zuckerman, fortæller nu, at han ikke bryder sig det mindste om sin egen kreation.

Zuckerman arbejdede fra 1994 til 1999 for webpage hosting-sitet Tripod.com, og på et tidspunkt i den periode kæmpede man for at udvikle en ny indtægtsmodel.

- Hen ad vejen endte vi med at skabe en af tidens mest forhadte redskaber i annoncørernes værktøjskasse: Pop-up reklamen, skriver Ethan Zuckerman selv i The Atlantic.

Pop-up reklamen startede ifølge Zuckerman som en løsning på en klage fra en bilproducent, der var kede af, at deres bannerreklamer kørte på en side med seksuelt indhold. Zuckerman skrev så koden, der kunne separere annoncen i et andet vindue, og det lagde grundstenen til dét, der siden er blevet til et af internettets største gener.

- Det var en måde, hvorpå man kunne knytte en reklame til en brugers side, uden at den lå direkte på siden, så bekymrede annoncører ikke fik forbundet deres brand med sidens indhold. Jeg beklager, vores intentioner var gode, skriver Zuckerman.

Den dag i dag ønsker han dog selv, at nettet vil udvikle sig og befri os fra de irriterende annoncer.

- 20 år efter kan vi se, at den nuværende model er dårlig, ødelagt og ætsende, påpeger Zuckerman.