Haxi udforder taxabranchen: Del udgifterne med chaufføren

Har du en bil og er du frisk på at dele din daglige køretur fra hjemmet til arbejdet med andre, og måske endda få lidt ekstra penge for det? Sådan nogenlunde lyder muligheden for den nye danske samkørselstjeneste kaldet Haxi.

Som almindelig billist kan man oprette sig som chauffør på Haxis webtjeneste og app, og så kan interesserede kunder hoppe med på turen. Prisen aftales på forhånd mellem kunden og chaufføren, som kan være et split af udgifterne for køreturen.

Haxi bestemmer ikke prisen

- Vi fik ideen fra vores tidligere samkørsel app, Ants, hvor man kan hoppe på et ledigt sæde i en fremmeds bil. Haxi sætter det bare lidt mere i system, fortæller medstifter Aleksander Sønder.

Systemet består i, at du kan bestille en tur fra A til B med en Haxi-chauffør, der har oprettet en profil på tjenesten. Det kan være en tur, der kræver at chaufføren skal køre lidt længere for at samle vedkommende op, og det kan så afspejle sig på prisen.

- Vi blander os reelt ikke i prisen på en køretur. Det er mellem kunden og chaufføren. Prisen kan afspejle hvor langt chaufførren skal køre for at samle kunden op, almindeligt slitage på bilen og så måske lidt ekstra drikkepenge, fortæller bagmanden.

Store i Norge

App’en er ny i Danmark, men er allerede blevet rigtig stor i Norge, hvor afstandene ofte er meget større. Inden Haxi kom til landet delte over 100.000 mennesker allerede deres kørsel. Og med Haxi blev det hele bare mere systematiseret.

- Jeg tror vi har over 2.000 chauffører på tjenesten i Norge, og vi har fået tredoblet vores brugerantal hver uge de seneste tre uger, fortæller Aleksander Sønder.

Herhjemme er det stadig nyt, men Haxi mener, at der er et stort behov for samkørsel. Specielt når man kigger på yderkantsområderne i Danmark. Her oplever man i stigende grad, at de eksisterende taxaselskaber er under pres med få biler og mange kunder.

- Hvis der eksempelvis stĂĄr 200 mennesker, der skal hjem fra et diskotek i yderomrĂĄdet, og der kun er Ă©n taxa i omrĂĄdet, sĂĄ er det jo ikke holdbart, siger han.

Taxabranchen: Det er pirattaxaer

Man er enig i yderkants-problematikken hos Taxinævnet, men man mener ikke, at tjenester som Haxi er løsningen. I stedet slår man fast, at der er tale om ulovlig kørsel, da Haxi ikke har en taxa-bevilling.

- Det er stærkt ulovligt at køre taxakørsel uden taxabevilling. Der stilles store krav til både køretøjet i form af sikkerhedsmæssige retningslinier, chaufføren og elektroniske taxametre. Sådan en kørsel uden bevilling kaldes pirattaxaer, mener Jens Jørgen Nygaard, der er formand for Taxinævnet.

Men ordet pirattaxi er Haxi bestemt ikke enige i.

- 'Pirattaxi' er taget ud af en skæv kontekst. Det hører jo en anden tid til, hvor pirattaxaer stod på skyggesiden af banegården for at fange de kunder, som taxaerne ikke selv tog. Vi prøver ikke at gemme os – tværtimod prøver vi at gøre det hele transparent i app’en, så man eksempelvis får en forståelse af hvem chaufføren er, slår Aleksander Sønder fast.

Godkendte taxaer pĂĄ Haxi

Og pĂĄ trods af at man kan finde Haslev Taxa med godkendte taxaer og taxametre pĂĄ Haxi-tjenesten, sĂĄ vil han ikke vige for taxalovgivningen.

- Vi er interesseret i, at der skal være sikkerhed, tryghed og ordenhed. Prøv at tænk på de passagerer der kører med Haxi. Hvis der sker en ulykke i bilen, så kan man sidde i en slem forsikringspine, fortæller formanden.

Og hos Haxi er man bestemt lydhør for kritikken, og vil også gerne blive en del af reguleringen. Men de undrer sig noget over, at man hos taxabranchen ikke er mere åben for forandring og fornyelse.

- Vi lytter til kritik –  og denne debat er super god for os. For det lærer os at blive bedre til at indpasse os i systemet. Vi tager fat i et samfundsproblem, og vi løser problemet for mange. Det er mere hvad man kan sige om andre, slutter Aleksander Sønder.