Her er de største danske virale hitmagere

En video bliver uploadet til YouTube eller Facebook og bliver derefter spredt fra person til person pĂĄ de sociale medier i en sĂĄdan fart, er den kan kaldes et viralt hit.

Internetfænomener er ikke bare noget, der hører det store udland til, for faktisk er der også flere danskere, der hitter stort på nettet på grund af det indhold, de deler – hvad enten det er videoer eller billeder.

Hen over de seneste måneder har danskerne lært spasmageren Ronni og chilispiseren Klaus at kende via de sociale medier, mens den 14-årige Vejle-dreng Benjamin på halvandet år er blevet Danmarks ukronede konge af billednetværket Instagram.

Fælles for dem er, at de appellerer til et fællesskab for dem, der ser deres indhold, og det er med til at skubbe på den virale effekt, forklarer Trine Nebel, der er rådgivende retoriker med speciale i omdømme:

- Afsenderen skal skabe en historie, som folk kan tage med sig videre fra online-verdenen til offline-verdenen. Så kan man snakke om videoen i skolegården, kantinen, badmintonklubben eller derhjemme ved køkkenbordet. ’Så du den der video? Følger du med, eller følger du ikke med?’. Vi vil jo gerne alle sammen kunne tale med om det sidste nye. Så kan man få et billigt grin eller en snak om indholdet, for så har man noget sammen, siger hun til tv2.dk.

Garner: Det gik bare stærkt

- Hvad kalder man fødderne på en larve? … Larvefødder, siger Ronni Garner fra Bjæverskov og skraldgriner, da tv2.dk spørger efter en hurtig joke.

Og det er noget danskerne kan lide. I hvert fald gik der kun omkring to uger, fra han havde lagt sin første joke-video på sin private Facebook-profil, til den havde fået langt over 1.000 likes. På en time fik han 5.000 nye Facebook-venner og besluttede derfor at lave en fanside.

- Der kom uhyggeligt mange likes meget hurtigt. Det gik bare stærkt, siger den 39-årige vittighedssmed til tv2.dk og forklarer, at den rekordhurtige berømmelse ikke var noget, han var forberedt på:

- Det kom sgu bag på mig. Det var egentlig bare for sjov, at jeg fandt på de her dårlige og platte jokes. Jeg laver mange tossede og helt hen i vejret-ting, og det her var bare en af dem. Så det var ikke professionelt anlagt, men ren og skær held.

Siden da har han næsten dagligt smidt små lalleglade videoklip med vittigheder op på sin Facebook-side, som i skrivende stund har 128.000 likes.

- Folk stopper op og vil have taget billeder sammen med mig. Jeg får taget uhyggeligt mange billeder. Alle kender mig, og det er da meget sjovt. Jeg er jo kendt for noget positivt og noget, der giver folk et smil på læben. Det er da bedre end at få folk til at græde, siger han.

- Jeg modtager også alle mulige slags breve. De er næsten alle sammen positive, og det er opløftende. Folk skriver ’Ronni, du har reddet min dag’. Det, jeg laver, er at dømme ud fra brevene noget, folk har manglet.

86.000 chili-fans

Mens Ronni Garner er blevet landskendt for sine vittigheder, er Klaus Wunderhits Pilgaard i stedet kendt for sine chilier.

Mindst 12.000 følger med på Facebook, hver gang den passionerede chili-fanatiker kaster sig ud i at prøvesmage og anmelde nogle af verdens stærkeste chili-frugter. En af videoerne, hvor der er en gul Fatali-chili på menuen, er blevet set over 86.000 gange på YouTube.

- Fra starten havde jeg ikke nogen ide om, at det skulle blive så vildt. Det kan man slet, slet ikke regne ud. Den første video lavede jeg egentlig på opfordring fra en ven, og jeg delte den kun på min egen Facebook-profil. Herefter blev den suget ud af mit kontor, så der må jo være lidt chili-undertryk på en eller anden mærkelig måde, siger Klaus Wunderhits Pilgaard til tv2.dk.

- Jeg sørgede jo selvfølgelig for, at videoerne ikke blev lange, for det ved jeg godt, at folk ikke gider se. Man er jo sådan indrettet som menneske, at man gerne vil have, at folk ser det, man laver og anerkender det. Så forfængelig er man da. Det tror jeg, at alle mennesker er.

Mens de to internetfænomener har taget danskerne med storm med videoer, er det anderledes for Justin Bieber-look-a-liken Benjamin Lasnier fra Vejle, der er blevet et globalt teenage-idol på halvandet år.

Ved at poste selvportrætter har han opnået at få langt over en million følgere på Instagram og kunne på et tidspunkt prale af at have flere følgere end verdensstjerner som Justin Timberlake og Lady Gaga. I skrivende stund er der er 1.082.594 mennesker, der følger med i hans liv.

Internetfænomener berømte i den virkelige verden

Fælles for alle tre internetfænomener er, at deres popularitet rækker langt ud over de virtuelle grænser.

Ronni Garner får tilbud om at tjene penge på at gå med specifikke tøjmærker, mens en supermarkedskæde vil have ham til at lave jokes om deres produkter.

- Jeg har ikke sagt nej, men jeg har heller ikke sagt ja. Det er gået rigtig stærkt, og der skal lige styr på tingene først. Det er da fint, at jeg kan tjene penge på noget reklame, hvis begge parter får noget ud af det. Det ville da være lidt smådumt ikke at udnytte situationen, hvis jeg kan hjælpe virksomheden, og den kan hjælpe mig, siger han.

Klaus Wunderhits Pilgaard modtager også mange reklametilbud, men har indtil videre kun indvilget i at deltage i et velgørenhedsarrangement og offentlige chiliesmagninger. Han har til gengæld skabt en regulær chili-feber i Danmark, for både specialbutikker, planteskoler og detailvirksomheden Coop oplever et boom i antallet af solgte chili-frugter.

- Jeg er utrolig glad for, at danskerne har fået øjnene op for sund mad. For chilien er jo en af de sundeste frugter overhovedet, er hovedpersonens reaktion på sin chili-effekt.

For Benjamin Lasnier strækker berømmelsen sig langt ud over landets grænser. Han får henvendelser fra store selskaber, der håber, at han vil lade sig fotografere i lige præcis deres tøjmærke, ligesom han kan skrive en pladekontrakt med Sony på CV’et, selvom han ikke har den store musikalske erfaring.

Om de tre virale hits er døgnfluer, eller om de kan blive ved med at fastholde danskernes interesse, må tiden vise. Ronni Garner gør ifølge eget udsagn intet for at blive mere populær:

- Jeg er mig, og det er jeg hele vejen igennem, Jeg lægger det op, som jeg synes er fedt, uanset om det er en joke eller noget musik. Men det er ikke for at score flere likes eller få flere følgere. Jeg vil gerne være mig selv, og hvis folk synes, det er fedt, så følger de mig, siger han og afviser ikke, at han på et tidspunkt vil lave en ’stærk’ video i samarbejde med kollegaen Klaus Wunderhits Pilgaard.

'Chili-kongen', der for nylig havde fint besøg af Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard til prøvesmagning, har da også allerede lavet aftaler med flere gæster:

- Jeg har spændende gæster klar til gæste-chili-smagninger. Jeg kan ikke sige, hvem det er, men de er kendte. Jeg ved heller ikke, hvornår det bliver, for jeg har også en masse andre gøremål, som skal passes, siger han.

tv2.dk har uden held forsøgt at få en kommentar fra Benjamin Lasnier.