Hvem vandt egentlig VM: Facebook eller Twitter?

Det kan godt være, at Tyskland vandt VM-finalen mod Argentina søndag aften, men der er stadig en kamp i den virtuelle verden, som mangler at bliver endeligt afgjort: Facebook mod Twitter.

De to sociale netværk har gennem hele slutrunden udgivet imponerende statistikker over, hvor aktive deres brugere har været under kampene til VM 2014, og nu er den samlede opgørelse ifølge det amerikanske tech-medie Mashable, således klar.

På Facebook var der i løbet af fodboldfesten i Brasilien ikke færre end tre milliarder VM-relaterede interaktioner, herunder likes, kommentarer og opslag, fra 350 millioner brugere. Til sammenligning blev der i samme periode lavet 672 millioner tweets under det officielle hashtag #WorldCup på Twitter.

Der var således flere mennesker, som ’talte’ om VM på Facebook, end der er aktive brugere på en hel måned på Twitter. Det er måske ikke så overraskende, når man tager det samlede antal brugere på Facebook, der er verdens største sociale medie, i betragtning.

Finalen søndag aften slog rekord på Facebook, hvor 88 millioner mennesker genererede 280 millioner interaktioner, herunder 10,5 millioner mennesker i USA, 10 millioner i Brasilien, mere end syv millioner i Argentina og fem millioner i Tyskland.

Årets VM-finale blev dermed den mest omtalte enkeltstående sportsevent i Facebooks 10 år lange historie og slår sidste års Super Bowl, hvor der i alt var 245 millioner interaktioner.

Hvad VM-aktiviteten på de to sociale medier konkret har betydet for engagement og brugertal, bliver vi formentlig klogere på, når selskaberne senere på måneden kommer med regnskab.

Indtil da kan du dykke ned i henholdsvis Facebook og Twitters VM-statistik.