Ikea gør grin med Apple: Her er bog-bogen

Det kun otte millimeter tykke Ikea-katalog for 2015, som vejer under 400 gram, kommer med tusindvis af ideer til boligindretning installeret, lyder det i en ny reklamevideo, som laver sjov med Apple. Foto: Ikea

- Indimellem dukker noget op, som ændrer vores måde at leve på. En ting, der er så simpel og intuitiv, at man næsten er vant til at bruge den.

Sådan lyder det indledningsvist i en ny reklamevideo, som den svenske møbelgigant Ikea står bag, hvor produktkataloget for 2015 bliver præsenteret.

- Det er ikke en digital bog. Det er ikke en elektronisk bog: Det er en bog-bog, siger ’Chief Design Güru’ Jörgen Eghammer i bedste Jonathan Ive-stil.

Videoen har med sit storladne og stilrene udtryk tydelige referencer til den amerikanske it-gigant Apples måde at præsentere nye iPhone, iPad og Macs på.

Der er fokus på detaljerne, og det bliver blandt andet fremhævet, at ’produktet’ er fri for kabler, har en batterilevetid, der varer evigt, og kommer med en speciel form for touch-teknologi, som gør, at man lynhurtigt kan slide frem og tilbage mellem siderne.

I skrivende stund har langt over to millioner mennesker set - og formentlig smilet af - videoen på Ikea Singapores YouTube-kanal. Du kan se den i klippet herunder.