Iskold vand-trend fungerer: Hiver penge ind

Der er en grund til at de kendte, rige og de store tech-virksomhedsledere alle sammen udfordrer hinanden til at hælde en spand iskold vand over sig. Udfordringen bliver kaldt Ice Bucket Challenge (Isspands-udfordringen) og skal gøre opmærksom på sygdommen ALS.

Og det ser ud til at fungere. Der er i øjeblikket ikke én tech-leder eller kendt person, der går fri af det våde og kolde element. Sammen med de mange liter vand vælter pengene ind til kampen mod ALS.

ALS Association, der er en af USAs største ALS-velgørenhedsorganisationer har oplyst, at over de seneste uger har de tjent 1,35 millioner dollar. De tjente 22.000 dollar i samme periode sidste år.

50 gange så mange donationer

Og en anden ALS-organisation kaldet Project ALS er lige så imponerede af udfordringen, og hvad det har skabt af opmærksomhed. De har fået 50 gange så mange donationer end hvad de normalt får på dette tidspunkt af året - et tidspunkt, der typisk er noget sløvt i velgørenhedsbranchen.

- Det har været utroligt. Vi er på en måde lidt chokerede over, hvor mange mennesker, der har givet penge til denne udfordring. I vores erfaring er det svært for oplysningskampagner direkte at blive omsat til dollars, men ‘Ice Bucket Challenge’ er i den grad lykkedes på begge fronter, siger Erin Fleming, gruppens direktør til New York Post.

Under hashtagget #Icebucketchallenge kan man se kendte mennesker lige fra Robert Downey Junior til vores egen Caroline Wozniacki hælde iskoldt vand over sig. Der dukker konstant nye kendte mennesker op på nettet, og udfordringen ser ikke ud til at skåne nogle. Det gælder om at nominere den næste, der skal tage udfordringen op.

Præsident Obama er nu også blevet nomineret af både basketball-stjernen LeBron James og sangeren Justin Bieber. Hvis ikke han gør det inden for 24 timer af nomineringen, skal han donere 100 dollar til velgørenheden. Noget der sikkert ikke er det helt store problem.

Udfordringen møder kritik

Men selv om det er for en højere sag end blot viralt indhold, så har udfordringen også mødt kritik. Både de mange der bliver spammet af videoerne på de sociale medier, og så mener flere, at videoerne ikke helt giver nok information om sygdommen, og det derfor ikke er for andet end at promovere den enkelte kendte persons gavmildhed.

Magasinet Slate skriver, at videoerne mangler information om hvad ALS i virkeligheden er, og Project ALS indrømmer da også, at den gennemsnitlige donation er lavere per person end normalt. Og det kan skyldes at informationen mangler, mener flere.

Men faktum er, at selv om man måske kan være træt af, at se isspande blive hældt over den ene og den anden person konstant, så ser det ud til at fungere.