Julegavehit: Det køber danskerne online

De fleste er enige om, at det er hurtigere og mere bekvemt at købe julegaver foran computeren eller tabletten i stedet for at stå i kø i de travle fysiske butikker.

Men hvad er det egentlig, danskerne går efter, når de foretager julegaveindkøbene på nettet? Det har Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, netop lavet en opgørelse over baseret på en stikprøve blandt 10 medlemmer.

Det er legetøj til børn, der topper listen som den mest populære julegave at købe online. Herefter følger tøj, sko og smykker, mens også blandt andet bøger, parfume, boligting og sportsudstyr er at finde i top syv. Du kan se hele listen herunder.

  1. Legetøj til børn
  2. Tøj, sko og smykker
  3. Software, film, musik, bøger og spil
  4. Gavekort til oplevelser og restaurantbesøg samt koncert- og teaterbilletter
  5. Kosmetik og plejeprodukter - eksempelvis parfume og cremer
  6. Ting til boligen – eksempelvis service, vaser og lamper
  7. Sports- og fritidsudstyr

Årets online-julehandel forventes at slå rekord

FDIHs stikprøve viser også, at danskerne i år shopper julegaverne på nettet som aldrig før.

- Vi ser frem til endnu en fantastisk jul på nettet, hvor danskerne lægger en rigtig stor del af deres julegavekøb på nettet. Jeg er rigtig glad for de første prognoser, der forudsagde en stigning på 30 procent i julehandel på nettet. Netbutikkerne bekræfter nu, at det holder, siger Annette Falberg, der er direktør i FDIH, i en pressemeddelelse.

- Danskerne køber julegaver på nettet, fordi det er bekvemmeligt, man undgår juletrængsel og lange køer, der er større udvalg, og det er let at finde det specifikke gaveønske til den rigtige pris.

Flere end hver tredje dansker vil købe julegaver på nettet i år, og en tredjedel køber flere gaver end sidste år, viser tal fra Dansk E-handelsanalyse, som blev udgivet i oktober.

Sidste år udgjorde julehandlen på nettet 900 millioner kroner, mens beløbet i år forventes at lande på 1,2 milliarder kroner, og det er således en stigning på over 30 procent.

Samtidig tyder det også på, at danskerne lægger dyrere julegaver under juletræet i år sammenlignet med sidste år. I hvert fald meddeler hver fjerde netbutik, at kunderne bruger flere penge per ordre, når de foretager deres julegaveindkøb på nettet.

Herunder kan du se fakta fra FDIHs stikprøve-undersøgelse:

  • Seks ud af 10 netbutikker konstaterer, at salget på nuværende tidspunkt følger budgettet eller er højere
  • En ud af 10 netbutikker har oplevet en stigning på over 15 procent
  • Hver fjerde netbutik siger, at kunderne lægger flere penge i den elektroniske indkøbskurv per ordre end sidste år
  • Seks ud af 10 netbutikker forventer en stigning i årets julesalg på nettet, mens to ud af 10 forventer det samme som sidste år. En ud af 10 forventer et mindre salg
  • Fire ud af 10 netbutikker siger, at julesalget udgør mere end 20 procent af årets omsætning
  • Julehandel på nettet udgør 1,2 milliarder kroner i 2013 mod 0,9 milliarder kroner i 2012 – en stigning på over 30 procent
  • Julehandel på nettet udgør nu 15 procent af danskernes samlede indkøb op til julen - det var 12 procent i 2012

Kilde: FDIH