Kan blive dyrt: Sådan lyder fup-stønnerne

Din telefon ringer, du kigger på displayet og ser, at det er nummer fra udlandet. Du griber knoglen, men i samme øjeblik, du svarer på opkaldet, bliver der lagt på. Din nysgerrighed er dog så pirret, at du ikke kan lade være med at ringe nummeret op. Det skulle du dog aldrig have gjort.

For når røret bliver taget, bliver der stønnet igennem. Højt og intenst af både kvinder og mænd. Det er efterhånden gået op for dig, at der er noget uldent ved modtageren, og du lægger på.

Men så snart du ringer tilbage, så er fælden klappet. Så er du blevet fuppet af et af de såkaldte Wangiri-opkald, som kan koste dig dyrt på telefonregningen.

- Man kan aldrig vide sig sikker, lyder advarslen fra landets største teleselskaber, som tv2.dk har været i kontakt med.

Flere opkald fra Somalia

De seneste dugfriske fupopkald fra udlandet stammer denne gang fra Somalia, hvor svindlere prøver at score kassen ved at lokke dig til at ringe tilbage til et overtakseret nummer. Sent tirsdag aften blev en ansat på tv2.dk ringet op fra udlandet på sit TDC-nummer. Nysgerrigt ringede vi tilbage for at interviewe, dem som havde ringet os op, men vi hørte kun stønnelyde i den anden ende af røret (hør det via tv-klippet her i artiklen).

Hos 3 har flere kunder henvendt sig siden tirsdag aften med samme melding om opkald fra Somalia.

- Vi er stødt på problemet, men vi er ikke blevet væltet af henvendelser. Nu sørger vi for at få lukket for adgangen til det her nummer, men problemet er bare at bagmændene bare starter et nyt nummer og forsætter deres svindel, siger 3’s kommunikationschef, Stine Green Paulsen.

Kan koste 100 kroner i minuttet

Hos TDC har man ligeledes registreret et angreb fra Somalia, som startede lørdag og er fortsat henover pinse. Men det er ifølge presserådgiver Rasmus Avnskjold et mindre et af slagsen, og han vurderer, at det koster et lille beskedent beløb, hvis der ringes tilbage.

- Der har tidligere været eksempler på minutpriser op mod 100 kroner. Prisen afhænger af hvad minuttaksten er på det nummer, men det ender typisk på 15-20 kroner, fordi de fleste ligger røret hurtigt på, siger Rasmus Avnskjold.

Stine Green Paulsen fra 3 påpeger, at et opkald til Somalia koster omkring 6,50 i minuttet og vurderer at en eventuel overtaksering får beløbet op på omkring 30-40 kroner.

- Det er ikke beløb, der vælter folks budgetter, men det er et problem, og bagmændene ville næppe svindle, hvis det ikke kunne betale sig økonomisk. Men vi kan kun opfordre folk til at være opmærksomme og ikke at ringe tilbage til et ukendt udenlandsk nummer. Det kan vi ikke advare nok imod, siger Stine Green Paulsen.

Hos Telenor og Telia har man ikke fået særlige henvendelser fra kunderne.

- Lige nu er vores kunder ikke ramt, men det sker med jævne mellerum. Det er computere, der står og genererer en lang række af numre, og de kan sagtens nå hen til vores nummerrække. Men vi er opmærksomme på det og skriver advarsler ud på vores hjemmeside og på Facebook, siger Telias kommunikationschef, Mette Honoré.

- Der er altid et jævnt tryk af den slags opkald, men vi har ikke registreret noget ud over det sædvanlige her på det seneste, lyder det fra Telenors pressechef Peter Glüsing.

Opkald fra flere lande

I starten af marts måned var det især opkald fra Marokko, der plagede danskerne med fupopkald, men det går på skift mellem en lang række lande, hvor opkaldene kommer fra.

- Det skifter hele tiden - især mellem lande fra Afrika og Sydamerika, så man kan ikke rigtig dæmme op for opkaldene. Lad være med at ringe tilbage. Hvis det er så vigtigt, så må de lægge en besked eller ringe tilbage, siger Mette Honoré fra Telia, som påpeger, at eventuelle pengetab ikke bliver dækket af teleselskaberne.

Hos TDC vil man meget gerne have informationer om de pågældende fupnumre. Du kan melde nummeret på tdc.dk/stopsvindel, hvor man analyserer hele nummerserier.

- Det nytter ikke noget at lukke et enekelt nummer ned, men hvis man kan finde et mønster, så kan man være heldig med at lukke ned for en hel nummerserie. Men det er et stort arbejde, siger Rasmus Avnskjold fra TDC.