Lænset for 17.000 kroner: "Det er noget svineri"

Jesper Ærøs syvårige søn Jonathans spil på iPad'en resulterede i regninger på over 17.000 kroner. Foto: Privat

Apps til mobilen og tableten, som er gratis at downloade, er ikke altid helt gratis. Ofte er det nemlig muligt at tilkøbe indhold inde i app’en med få klik.

Det må Jesper Ærø sande, efter at hans bankkonto på få uger blev lænset for i alt 17.305 kroner.

Efter en måned i sommerhus uden adgang til mails, fik han et chok, da han sammen med sin kone åbnede sin email-konto. Her opdagede han nemlig langt over 20 kvitteringer fra iTunes – langt de fleste af dem lød på 649 kroner.

- Jeg fik koldsved og tænkte ’hvornår stopper det?’. Kvitteringerne dryssede bare ind, og jeg begyndte at svede i håndfladerne. Og det var jo ikke små beløb, så jeg blev nervøs for, hvor mange penge, der var trukket i alt. Det var en ubehagelig oplevelse, fortæller Jesper Ærø, der arbejder som tv-producer, til tv2.dk.

Virtuelle diamanter lænsede bankkonto

Det viste sig, at kvitteringerne var fra indkøb i gratis-spillet Dragonvale, som han havde ladet sin syvårige søn Jonathan downloade og spille på sin iPad. Selvom spillet er gratis, kan man med få klik tilkøbe diamanter og andet, der koster mellem 65 og 649 kroner.

- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at man kunne købe ting, der var så dyre. Det er rimeligt rystende. Jeg synes, det er noget svineri og bondefangeri, at man i den alder skal fanges kommercielt, siger Jepser Ærø.

- En syvårig bliver hurtigt grebet af et spil, og de her diamanter fungerer jo som en smutvej til at komme frem i spillet – en syvårig kan ikke gennemskue, at man skal betale for dem. Det er ulækkert og burde ikke være lovligt.

Forbrugerombudsmanden tager app-inkøb op i EU

Apple har på forhånd indstillet iOS-enheder sådan, at man kun skal indtaste sit kodeord til iTunes, første gang man køber noget – herefter er der fri adgang til kreditkortet de næste 15 minutter. Et nyt køb giver en ny periode på 15 minutter, og på den måde kan børnene købe løs, uden at forældrene opdager det.

Den praksis kritiserede Forbrugerombudsmanden for få måneder siden, fordi han vurderede, at Apple overtræder flere lovgivninger, herunder Markedsføringsloven.

- Et af de helt store problemer er, at forældrene ikke har været oplyst om, at der er 15 minutter, hvor man bare kan klikke løs og købe forskellige virtuelle ting. Det fremgår ikke tydeligt nok. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at spillene indrettes på en sådan måde, så børnene fristes til at købe den slags ting, og at forældrene får regninger af den her størrelse. Det skal vi have styr på, sagde Forbrugerombudsmand Henrik Øe, der har hjulpet 20 forældre med at få pengene igen, dengang og understregede, at han ville give sagen videre til sine kolleger i EU for at lægge pres på Apple.

Får ekstraordinært alle pengene tilbage

Jesper Ærø klagede med det samme til Apple og fik to timer senere en mail tilbage, hvori der stod, at han ville få alle pengene refunderet. Apple gjorde samtidig opmærksom på, at det dog kun var denne ene gang, fordi det er muligt at slå de såkaldte ’In-app purchases’ helt fra.

- Det her er selvfølgelig ris til egen røv, for jeg kunne jo bare have været mere omhyggelig. Det kunne være blevet rigtig dyre lærepenge. Det her er jo også sket for mange andre forældre, og spørgsmålet er, om Apple giver pengene tilbage, hvis det kun drejer sig om småpenge? Min oplevelse er hvert fald til skræk og advarsel for andre, siger han.

Problematikken med køb inde i apps er langt fra ny. I USA førte en klageregn fra frustrerede forældre tidligere på året til et kæmpe sagsanlæg, hvor Apple måtte betale over en halv milliard kroner tilbage til 23 millioner iOS-brugere.

Vil du være sikker på at undgå uventede høje app-regninger, så følg vores guide til, hvordan man slår 'in-app purchases' fra.