EU: Lad elektronikken være tændt på hele flyturen

Foto: Polfoto

I slutningen af oktober meldte de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA ud, at flypassagerer om bord på fly under amerikanske flyselskaber fremover ikke behøver at slukke for deres elektroniske enheder under start og landing.

Nu vil også Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) udsende nye retningslinjer om brugen af tablets, smartphones, e-bogslæsere og mp3-afspillere om bord på fly.

Det sker i slutningen af november, og de nye retningslinjer betyder, at de enkelte europæiske flyselskaber fremover selv må bestemme, om passagerne må lade deres elektronik være tændt hele vejen fra gate til gate, så længe flyfunktionen er slået til.

- Dette er et gigantisk skridt i forsøget på at udvide friheden til at bruge personlige elektroniske enheder om bord på fly uden at gå på kompromis med sikkerheden, siger Patrick Ky, der er direktør i EASA, i en pressemeddelelse.

De ny retningslinjer, der vil gælde for fly under europæiske luftfartsselskaber, omfatter ikke bærbare computere og andre større enheder, der af sikkerhedsmæssige årsager fortsat skal være pakket væk i bagageboksene, når flyet letter og lander, så de ikke risikerer at flyve rundt i kabinen.

SAS: Nu skal vi ikke længere være vagthunde

Hos flyselskabet SAS hilser man de nye retningslinjer velkommen, men det er endnu for tidligt at sige noget om, hvad de konkret kommer til at betyde for passagerne fremover.

- Det er vigtigt at sige, at det fortsat er de enkelte flyselskabers regler, der gælder i flyene. EASA vil lempe deres regler, og det betyder, at vi har et nyt regelsæt at forholde os til. Det er interessant, og vi skal nu til at kigge på, hvordan vi kan implementere det, så det stemmer overens med vores praksis i forhold til sikkerhed, og så vi kan fastholde passagernes opmærksomhed under sikkerhedsgennemgangen. De ting skal vi have styr på, før vi siger, at folk må bruge løs af deres elektronik, siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef i SAS, til tv2.dk.

- De nye regler kommer til at betyde, at kabinepersonalet slipper for at være vagthunde over for passagerne. Vi har set, at passagerne i stigende grad har en naturlig adfærd, som ikke stemmer overnes med de regler, vi har om brug af elektronik, og derfor har vi været nødt til at håndhæve dem på en vagthundeagtig måde. De hører måske ikke, når vi siger, at de skal slukke, og de tænder måske også, før vi siger, de må.

EASA oplyser, at det på den lange bane kigger på nye måder at certificere brugen af mobiltelefoner til at foretage opkald om bord på fly.