Likede alt i 48 timer: Se hvad der skete

Er du nĂŠrig eller gavmild med dine likes?

Alt afhÊngigt af hvor og pÄ hvad du sÊtter dine likes pÄ Facebook, sÄ Êndrer dit indhold sig pÄ siden. Hvad du ser i dit nyhedsfeed, er styret af en stringent og fintfÞlende algoritme, af hvad du liker og hvem du interagere med. Det er bÄde brands, virksomheder, nyheder og venners indhold, der dukker op forskelligt pÄ siden.

Det vil sige, at alle fÄr noget forskelligt op pÄ Facebook. Ingen nyhedsfeeds er ens.

Ligeglad med indholdet

Wired-journalist Mat Honan satte sig for at prÞve et socialt eksperiment pÄ Facebook i 48 timer, og skrive om det pÄ Wired. Han ville like ALT hvad han overhovedet sÄ i sit feed pÄ Facebook. Lige meget om han kunne relatere til det eller egentlig syntes godt om det.

Han likede alt lige fra venners, til tider triste, statusopdateringer, brands der ville tilbyde deres produkter til ham, nyhedsmedier og politiske historier.

I de 48 timer Êndrede hans Facebook-feed sig radikalt, mens hans venner ogsÄ oplevede et andet Facebook, end de var vant til.

Radikale politiske holdninger og et fordummende Facebook

Allerede efter den fÞrste time af eksperimentet sÄ hans nyhedsfeed helt anderledes ud. PÄ mobilens lille skÊrm fik han nu kun opdateringer fra medier, brands og virksomheder. Facebook havde fjernet enhver menneskelig relation. Nyhedsfeedet var blottet for vennernes indhold.

PĂ„ computeren var der dog stadigvĂŠk et nogenlunde miks mellem kommercielt og venners indhold, men han oplevede klart et overtal af kommercielle opdateringer og reklamer.

Desuden sĂ„ kom der betydeligt flere rabiate politiske budskaber frem i hans feed. Det var kontroversielle holdninger og skarpe politiske drejninger, der nu konstant dukkede op sammen med “dumme” artikler fra nettet.

“Denne sky ligner en penis”, “Katy Perrys danser er ren Ăžjenguf” og “Stop hvad du laver, og se denne baby der ligner Jay Z”. Alt sammen artikler han ikke sĂ„ fĂžr, men som nu fyldte det hele pĂ„ feedet.

Vennerne blev pÄvirket

Men ifÞlge Mat Honan var det mere overraskende, hvordan hans venner pludselig oplevede, at deres feed ogsÄ blev forandret ud fra hans underlige aktivitet.

Han fik flere henvendelser fra folk, der ville vide om han var blevet hacket. En person skrev til ham, at op til 70 procent af hendes nyhedsfeed var kun af indhold, som Mat Honan havde liket. Alt lige fra brands til nyheder og underlige historier.

Og som han kunne konkludere, at ved at like alt pÄ Facebook, havde han forandret tjenesten til et sted, hvor han absolut ikke brÞd sig om noget af indholdet mere.

Kilde: Wired