NemID på mobilen: Du kan opleve problemer

Vores behov for at bruge smartphones og tablets til de fleste dagligdags gøremål vokser og vokser. Og fra tirsdag vil man også kunne bruge NemID-løsningen på de mobile enheder, så det ikke længere kræver en computer for eksempelvis at tjekke din Feriekonto.

Det giver langt mere fleksibilitet i mødet med det offentlige, og Digitaliseringsstyrelsen, der står bag, er også tilfredse med endelig at kunne tilbyde det til borgerne.

- Det er en vigtig milepæl, vi nu har nået. Danskerne har taget mobilerne til sig i deres hverdag, så derfor er det rigtig positivt, at vi endelig kan tilbyde et nyt NemID, siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen.

Men ikke alt vil fungere fra dag et, oplyser styrelsen. Blandt andet vil netbanker, spilsider og andre private tjenester, der benytter sig af NemID, ikke fungere i første omgang. Du kan selvfølgelig bruge NemID i apps som eksempelvis de danske netbanker, men ikke på diverse websider.

- Når det gælder NemID, kan vi ikke gå på kompromis med sikkerheden. Det nye mobile NemID er ikke helt hurtig nok på alle enheder, men uanset hvad, er det jo en klar forbedring i forhold til i dag, hvor det slet ikke kan bruges på smartphones og tablets. Den kommende tid vil vi sammen med bankerne arbejde målrettet på at forbedre den samlede performance.

Hele udrulningen på de mobile platforme vil ske løbende og vil være en proces over længere tid. Alene på Borger.dk er der op imod 2.000 mobile selvbetjeningsløsninger, som med tiden skal være en oplevelse værd på mobilen. Men ting tager tid, så styrelsen opfordrer til tålmodighed, indrømmer direktøren i Digitaliseringsstyrelsen.

- Arbejdet er kun begyndt, og den samlede offentlige sektor må nu i gang med at forbedre især selvbetjeningsløsningerne, så de giver brugerne en god oplevelse – også på mobilen.